Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un proiect marca Fundația Culturală „Festivalul Internațional de Teatru Oradea

„a.LIVE

Un proiect marca Fundația Culturală „Festivalul Internațional de Teatru Oradea

Fundația Culturală „Festivalul Internațional de Teatru Oradea", în parteneriat cu Teatrul Regina Maria, derulează proiectul „(a)LIVE". Proiectul a obținut finanțare în cadrul sesiunii a II-a de finanțare acordată de Administrația Fondului Cultural Național, pentru aria Artele Spectacolului-Teatru.

„Tema principală a proiectului este Generația digitală sub impactul terorii și ilustrează vulnerabilizarea emoțională progresivă a adolescenților și adulților tineri, expuși la frica de moarte într-o formă continuată, pornind de la amenințarea pandemică și continuând cu cea a războiului din Ucraina", a declarat Andreea Costea, managerul de proiect.
Prima parte a proiectului s-a desfășurat în lunile iulie și august și a inclus organizarea unor ateliere de psihodramă susținute de psihologul Ioana Drugaș, consilier școlar al Liceului Don Orione din Oradea. Tema principală a atelierelor a fost frica, cu accent pe frica de moarte, potențată în ultimii ani de crizele care au străbătut lumea. Scopul acestor ateliere a fost acela de a exorciza traumele provocate de amenințările exterioare, de frica de moarte în special, pentru a ajuta tinerii să descopere răspunsuri și metode noi de a face față provocărilor ridicate de anxietate. Au participat 30 liceeni și studenți, alături de actori ai Teatrului Regina Maria.
A doua parte a proiectului presupune realizarea unui spectacol de teatru pe tema anxietății, inspirat din povești reale, culese în perioada predocumentării de către un jurnalist din România și unul din Republica Moldova, și din documentarea realizată cu sprijinul psihologului angrenat în proiect. Spectacolul rezultat va îmbina perspective ale tinerilor ucrainieni, români și moldoveni, care au trăit experiența pandemiei și, mai apoi, a războiului, conectați virtual cu tragedia care a lovit Ucraina.
Textul și regia spectacolului vor fi semnate de Gabriel Sandu, un artist transdisciplinar, autor de spectacole care activează ca regizor, dramaturg, jurnalist și performer, având rezultate notabile atât pe scena locală, cât și pe cea europeană. A câștigat mai multe premii și rezidențe naționale și internaționale, iar piesele sale au fost traduse în engleză, franceză, portugheză, maghiară, germană și catalană.
Repetițiile pentru spectacol vor începe în luna octombrie la Teatrul Regina Maria. Premiera va avea loc la Oradea, urmând ca spectacolul să fie susținut într-un turneu la Baia Mare, Zalău, Cluj-Napoca, Carei și București. Pentru a aprofunda subiectul, dar și a deschide dialogul direct cu tinerii aflați în sală și a oferi un sprijin prin prezentarea unor noi perspective asupra problemelor cu care se confruntă, după fiecare reprezentație vor fi sesiuni de Q&A, mediate de psiholog și de către actorii din distribuție.
„Importanța unui asemenea proiect este dată atât de abordarea unei tematici sociale actuale într-o manieră inovativă și non-formal educativă, cât și de creare a unui dialog real între creatorii de teatru și publicul tânăr, prin implicarea lor directă în procesul de creație", a adăugat managerul de proiect.
Pentru mai multe detalii legate de proiect, vă invităm să urmăriți pe pagina de Facebook /a.LIVE/.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:09:20 Ora standard a Europei de Est