Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La Bosch Service... ca acasă!

Se spune că norocul și-l face omul cu mâna lui!

La Bosch Service... ca acasă!

Dimineață, am sunat la Bosch Service (0740/ 259.825) pentru o programare. Am nimerit-o pe doamna Mariana, care ne-a recunoscut. Am avut și multă baftă! Doamna Mariana ne-a găsit o ,,fereastră" în programul zilei. Bucuroși, la ora X, ne-am prezentat la domnul Mircea Lazăr - șeful Service-ului;

Mariana și Mircea sunt două nume familiare, îndrăgite, care te cuprind și te cuceresc cu vorba bună. Le mărturisim faptul că la Bosch Service venim și ne simțim ca acasă! Doamna Mariana e de acord cu noi și întărește: ,,Și mie mi se întâmplă să mă simt bine în prezența unor clienți deschiși, fideli, cu care ți-ai dori să te întâlnești mereu, iar zicala:,,Clientul nostru, stăpânul nostru" e o realitate și o relaționare fericită, absolut reciprocă; domnul Mircea adaugă: ,,Am mai întâlnit asemenea cazuri. Avem mulți clienți care, dacă au fost mulțumiți o dată, au venit și a doua oară și a treia oară..., iar noi ne bucurăm că am reușit să-i câștigăm"!
V-am recomandat și noi multor cunoștințe, le-am zis. Unul ne-a replicat că sunteți profesioniști și scumpi! Cuvântul ,,scumpi" interpretați-l cum doriți. ,,Ce nu e scump astăzi? Toate s-au scumpit. Piața dictează prețul", ne consolează domnul Mircea. Nu știm cât e de greu să te ții de Bosch Service, dar noi suntem abonații lor. Unde-i ieftin astăzi? Ca noi, aici vin zeci și zeci, niciodată nu i-am găsit șomând. Sunt la Bosch Service meseriași unu și unu: Tibi baci (Tiberiu Kiss), Zoli (Zoltan Gyarmati), Călin Banc, simpaticul Andrei Negruț - ,,vedeta" de pe vremea când era elev al colegiului condus de domnul director, prof. dr. Ruben Filimon și mai tânărul Raimond Znamensik.
Întâmplarea a făcut ca astăzi, să-i găsim, la Service, pe Robert și pe Marco, doi elevi ai Colegiului Tehnic ,,Mihai Viteazul", aflați în practică. Marco Antonio Filip și Robert Lucian Podilă sunt în clasa a X-a K (mecanici auto). Sunt în al doilea an de practică la Bosch Service. ,,Două zile pe săptămână, joia și vinerea, facem practică aici, unde suntem bine primiți. Mecanicii sunt meseriașii, profesorii și prietenii noștri, deopotrivă, de la care ,,furăm" meserie, ne mărturisește Marco. Celelalte trei zile învățăm carte la școală". Doamna Mariana, mamă a două fete, ambele studente, Denisa la Cluj-Napoca, la Politehnică, iar Raluca la Oradea, la Informatică, îi tratează ca pe propriii copii. Pe nepusă masă, ne-am trezit cu domnul profesor Vlad Abrudan, profesorul de practică al celor doi elevi practicanți care a venit să-i vadă cum lucrează. Am avut apoi surpriza să dăm ochii cu domnul Ghiță (Gheorghe Mateaș), de la magazinul de piese auto de alături, de la care ne aprovizionăm cu piese. Service-ul și magazinul se ajută reciproc de peste 30 de ani, după cum ne-a spus domnul Marius Filip, șeful magazinului, care ne-a invitat să le trecem pragul și atunci când se vor muta în casă nouă (în decembrie sau în ianuarie). ,,Va fi o adevărată bijuterie", ne-a asigurat șeful magazinului.
Între timp, problema a fost rezolvată!
Ce bine e când găsești oameni de calitate și locuri unde te simți ca acasă!
Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: La Bosch Service... ca acasă!

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:46:31 Ora standard a Europei de Est