Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Toată școala citește

La Eco-Școala ,,Avram Iancu”

Toată școala citește

În acest an şcolar, elevii Şcolii Gimnaziale ,,Avram Iancu" din Oradea, din clasele I-VIII, au răspuns afirmativ în număr mult mai mare ca în anii trecuţi la Campania naţională ,,Toată şcoala citeşte", iniţiată de Anca Tîrcă.

Cu toţii ştim că la ciclul primar se formează deprinderea de citit-scris la orele de Comunicare în limba română sau la Limba şi literatura română, printr-o paletă bogată de metode şi procedee didactice potrivite ciclului de achiziţii fundamentale ca mai apoi în ciclul gimnazial actul citirii să capete o altă abordare, mai complexă. Pe lângă demersul didactic din cadrul orelor obișnuite, cultivarea dragostei pentru lectura independentă, pentru cititul din plăcere este scopul multor activități școlare, extrașcolare și extracurriculare.
Potrivit acestei acţiuni de amploare, dascălii coordonatori din şcoala noastră au ales 5-15 minute, zilnic, sau o jumătate de oră într-o zi din săptămână, în care au citit cu toţii fie o carte la alegere din biblioteca personală, biblioteca clasei, biblioteca școlii sau biblioteca județeană, fie cartea preferată, fie o carte a lunii propusă de cadru didactic. Ceea ce e de apreciat în această campanie e faptul că odată implicați, elevii sunt cuprinși de magia cărților și mulți sunt surprinși citind în diferite locuri din clasă, curte, coridor sau în grădină.
Prof. Monica Toader
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Toată școala citește.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:59 Ora standard a Europei de Est