Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lectura, dincolo de curriculum

Proiectul ,,Înțelegerea lumii prin lectură”

Lectura, dincolo de curriculum

Luni, 7 noiembrie 2022, s-a desfășurat la Colegiul Național ,,Mihai Eminescu", lansarea oficială a proiectului educativ județean cu participare națională ,,Înțelegerea lumii prin lectură".

La această primă activitate de deschidere, care a avut loc în Sala de festivități a colegiului, au fost prezenți elevii clasele a IX-a B și a X-a C și profesorii Ioan Cadar, Laura Ardelean și Ramona Tătar, dar și invitați ai instituțiilor partenere: prof. dr. Alin-Serafim Ștefănuț, director al CCD Bihor, doamna profesor Diana Popa, alături de câțiva elevi de la Colegiul Național ,,Emanuil Gojdu" și doamna profesor Elena Luca, împreună cu elevii unei clase de-a IX-a de la Liceul Teoretic ,,Aurel Lazăr".
Doamna profesor Monica Dumitraș, coordonatoarea acestui proiect, le-a vorbit invitaților prezenți despre importanța derulării unor activități extrașcolare care să reîmprietenească elevii cu lectura și despre nobila misiune a profesorului de limba și literatura română de a forma cititori consecvenți. Pe lângă textele literare, cele nonliterare, multimodale și de graniță relevă o multitudine de aspecte ale vieții, iar lectura ar trebui să devină o formă de înțelegere a lumii.
       A fost prezentată, apoi, echipa de proiect din cadrul școlii, alcătuită din: Ioan Cadar, Laura Ardelean, Patricia Bodea, Ramona Tătar și Daniela Sopota, dar și partenerii din mai multe instituții și școli din Bihor și din țară, care vor sprijini și derula activitățile propuse în calendarul proiectului.  Astfel, vor fi alături de Colegiul Național ,,Mihai Eminescu": Inspectoratul Școlar Judeţean Bihor, reprezentat de Horea-Florian Abrudan, inspector școlar general, Casa Corpului Didactic Bihor, prin directorul acestei instituții, Alin-Serafim Ștefănuț, Biblioteca Județeană ,,Gheorghe Șincai" Bihor, manager Ancuța-Florina Șchiop, Colegiul Național ,,Emanuil Gojdu" Oradea, sub coordonarea doamnei profesor Diana Popa, Liceul Teoretic ,,Aurel Lazăr" Oradea, prin Elena Luca, Liceul Teologic Baptist ,,Emanuel" Oradea, Mihaela Fildan, Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga" Oradea, Andreea Pădurean, Liceul Sanitar ,,Vasile Voiculescu" Oradea - Adina Cozma-Cărăbaș, Școala Gimnazială Nr. 11 Oradea, Alina-Loredana Șaitoș, Școala Gimnazială Nr. 16 Oradea, Anamaria Dorina Ursan, Școala Gimnazială Sânnicolau Român - Patricia Demeter, Școala Gimnazială ,,Szent Istvan" Sâniob - Ioana Lupaș, Liceul Teoretic ,,Dr. Mihai Ciucă", Săveni, jud Botoșani, prin doamnele profesoare Felicia Năpîrcă, Mihaela Drăsleucă și, nu în ultimul rând, Colegiul Economic ,,Transilvania", Târgu Mureș, județul Mureș, coordonator Gabriela Voșloban.
        Din partea instituțiilor partenere, prof. dr. Alin-Serafim Ștefănuț a evidențiat dimensiunea formativă a lecturii și pericolul limitării la textele impuse de programele școlare. Le-a vorbit elevilor despre povestirea lui Gabriel Garcia Márquez, Un domn foarte bătrân cu niște aripi enorme, și despre studiul Scriitori uitați, apărut în România literară, încuranjându-i să profite de oportunitățile oferite de activitățile ce se vor derula în cadrul acestui proiect.
Apoi, doamna Monica Dumitraș a prezentat grupul-țintă al proiectului, sunt elevii din clasele V- XII din școlile partenere, estimându-se că la activitățile care se vor desfășura vor fi implicați aproximativ 600 de elevi din mediul rural și urban. Scopul acestui proiect urmărește: cultivarea interesului pentru lectură și a plăcerii de a citi, formarea unui tânăr cu o cultură comunicațională și literară de bază, capabil să înțeleagă lumea din jurul său, să comunice și să interacționeze cu semenii sau dezvoltarea unor parteneriate, în vederea unui veritabil schimb de experiență. Dintre obiective, doamna Dumitraș a amintit câteva: promovarea lecturii ca formă de cunoaștere, încurajarea exprimării libere a impresiilor şi sentimentelor generate de lectură, formarea unor valori culturale și morale prin lectură, cultivarea încrederii în propriile abilități de comunicare, reducerea absenteismului din mediul urban și rural, dar și creșterea motivației școlare, diminuarea analfabetismului funcțional și utilizarea unor metode didactice inovative.
S-a prezentat calendarul activităților, care oferă o gamă diversificată de teme, profesorii și elevii având libertate absolută în alegerea textelor pe care să le citească și despre care să discute: La drum cu o carte - noiembrie 2022; Identitate națională - decembrie 2022; Cunoașterea de sine - februarie 2023; Călătorie prin natură, anotimpuri și locuri - martie 2023; Concursul Călătorie în lumea cuvintelor - aprilie 2023; Donează o carte - mai 2023; Festivitatea de încheiere - iunie 2023.
Pentru finalul activității de lansare a proiectului, doamna profesor Dumitraș, elevii și ceilalți profesori prezenți au avut voie să utilizeze telefoanele mobile pentru a răspunde împreună la întrebarea: Ce înseamnă lectura pentru tine? A fost folosită aplicația Multimeter, răspunsurile tuturor formând o imagine complexă a beneficiilor lecturii. Ca ultim moment al activității, elevii din cele trei școli au făcut recomandări de lectură colegilor, scriind pe foi de flipchart denumirea unor cărți care le-au schimbat modul de a gândi și a de înțelege lumea.
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Lectura, dincolo de curriculum.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:49:05 Ora standard a Europei de Est