Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Liceul „Don Orione” a găzduit prima ediție a concursului RoboDon

Miercuri, 16 noiembrie

Liceul „Don Orione” a găzduit prima ediție a concursului RoboDon

La inițiativa domnului director Alexandru Stoica, zece echipe de elevi ai liceului au concurat la proba „Linefollower" cu roboții construiți de copii în activitățile extrașcolare, coordonate de doamnele profesoare Șimon Bianca și Lobonțiu Liliana.

Emoțiile au fost mari, întrucât concursul a fost integrat activităților asumate de proiectul Erasmus +, „Increase VET quality and attractiveness through 3D printing and robotics for a better insertion to labor market", coordonat de Liceul ,,Don Orione". Numeroși invitați din țările partenere - Italia, Portugalia, Cipru, Lituania și Turcia - au apreciat inițiativa, efortul și priceperea elevilor.
Atât concursul cât și celelalte activități din proiectul Erasmus, care au adus laolaltă profesori, elevi și firmele de profil din Oradea, au determinat dezbateri și schimb de idei, care cu siguranță se vor reflecta în colaborările și proiectele viitoare.
Concursul orionin a reprezentat un model de bune practici pentru țările participante la proiect, în scopul diseminării roboticii în rândul tinerilor.
Juriul a cuprins specialiști în domeniu, cum ar fi dl.ing. Petru Octavian, manager S.C. Reinert Kunststofftechnik SRL, dl. ing Cătălin  Cîrja R&D Leader Nidec Oradea S.R.L, dl. ing. Florian Ille Technical Test coordonator Nidec Oradea S.R.L, iar președintele juriului a fost dl. prof.ing. Radu Luncan, inițiatorul profilului de mecatronică în Liceul „Don Orione".
Sponsorii concursului au salutat inițiativa Liceului ,,Don Orione", una dintre primele din țară, care organizează în cadru educațional, o competiție în domeniul roboticii sub acest format. Elevii s-au bucurat de premii consistente și de succesul ce a urmat eforturilor lor de lungă durată.  

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:33:13 Ora standard a Europei de Est