Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cerc pedagogic la disciplinele economice

Vineri, 18 noiembrie

Cerc pedagogic la disciplinele economice

Organizat de Liceul Teologic Romano-Catolic „Szent László" din Oradea - catedra de discipline economice -, cercul pedagogic pentru profesorii economiști care predau la unitățile de învățământ din Oradea s-a desfășurat vineri, 18.11.2022, într-un cadru nonformal, respectiv în Palatul Episcopal Romano-Catolic.

O zi a „Porților deschise" pentru profesorii economiști, în care ne-am bucurat de ospitalitatea gazdelor noastre și am experimentat conceptul „3D" al Palatului, prezentat de Excelența Sa Böcskei László, episcop diacezan: valorizarea trecutului prin prezentarea tezaurului episcopiei și vizitarea sălilor de expoziție permanentă de artă ecleziastică ale Palatului Episcopal; deschidere față de nevoile cotidiene ale comunității sprijinind antreprenoriatul prin funcționarea spațiului de coworking și ateliere amenajate în centrul „FIX" amplasat în pivnițele palatului; construirea unor punți pentru viitor prin susținerea activităților educaționale găzduind cercul pedagogic în centrul de perfecționare și sala de conferințe amenajat și dotat conform celor mai înalte standarde la etajul doi al palatului.
La începutul programului, cadrele didactice au participat la un atelier de lucru organizat în colaborare cu Asociația pentru Promovarea Afacerilor în România (APAR). Lőrincz Anna Community&Event Manager al APAR a prezentat primul și unicul spațiu coworking și makerspace din Oradea și regiunea Nord-Vest, localizat la subsolul Palatului Episcopal Romano-Catolic din Oradea pe o suprafață de 700 m2. Profesorii au avut ocazia să cunoască conceptul de  ,,makerspace" și să descopere oportunitățile  oferite tinerilor antreprenori de către centrul FIX în materie de spații de lucru tip coworking, spații de studio pentru cei care preferă lucrul individual, acces la echipamente și unelte pentru prelucrarea lemnului, metalului, textilelor, gravare și tăiere laser, mașină de frezat CNC, imprimare de mari dimensiuni și 3D.
Deschiderea festivă a avut loc în sala de conferințe a palatului. Excelența Sa Böcskei László, episcop diacezan și-a exprimat bucuria de a găzdui acest eveniment al profesorilor de discipline economice, mulțumindu-le pentru efortul depus zilnic în educarea tinerelor generații. Despre  cercul pedagogic, ca modalitate eficientă de formare a profesorilor, a vorbit doamna profesor Simona-Violeta Ardelean, coordonatorul cercului pedagogic. Doamna profesor Konrád Erzsébet Katalin, în calitate de director al Liceului Teologic Romano-Catolic „Szent László", a subliniat importanța acestor tipuri de întâlniri profesionale, care după doi ani de zile s-au putut organiza din nou fizic.
            În continuare, au fost prezentate lucrări cu privire la tematica generală a cercului pedagogic „Abordarea procesului instructiv-educativ în contextul noilor provocări legate de adaptările curriculare la structura modulară". Prof. Kele Tünde-Ilona a vorbit despre ,,Locul și rolul metodelor și instrumentelor digitale în formarea profesională a generației Z", aducând în centrul atenției caracteristicile elevilor de azi, numiți ca ,,Generația Z" - nativi digitali, ale căror nevoi și așteptări diferă de generațiile anterioare. Doamna profesoară a precizat că pentru a reuși captarea și menținerea atenției acestor elevi, trebuie utilizate metode și instrumente noi, digitale, ușor de personalizat. Totodată a conturat și caracteristicile pieței muncii care se va deschide în fața tinerilor de azi, concluzionând: ,,cheia succesului lor constă în dobândirea unor competențe practice și transferabile și nicidecum în memorarea seacă a unor definiții, date, concepte". Ca răspuns la necesitatea dezvoltării competențelor cerute de piața muncii, doamna profesoară Kor Erika a prezentat exemple de bune practici cu privire la întocmirea CDL-lor aducând în prim plan predarea disciplinei Business english. Prof. Albert Andrea a prezentat ,,Proiectele Erasmus+ ca instrumente de creștere a calității educației și motivare a elevilor", aducând ca exemple de bune practici proiectele derulate de Liceul Teologic Romano-Catolic „Szent László" din Oradea. A vorbit despre proiectul cu titlul Consolidarea competențelor antreprenoriale prin cooperare online în Bazinul Carpatic, derulat în parteneriat cu școli din Ungaria și Slovacia, încheiat cu un concurs internațional și schimb de experiență organizat la școala parteneră din Ungaria în municipiul Szolnok. A prezentat și cel mai recent proiect Erasmus+ cu titlul Include - parteneriat multinațional al firmelor de exercițiu, care va avea ca finalitate un Ghid practic de implementare a metodei firmei de exercițiu.
            Ca o sintetizare a noutăților cu privire la proiectele internaționale, doamna prof. Ardelean Simona-Violeta, inspector școlar pentru proiecte, a prezentat oportunități de învățare/formare în cadrul Programului Erasmus + pentru VET.
            Cercul pedagogic s-a încheiat cu o activitate de tip „job shadowing" în cadrul căreia cadrele didactice au avut ocazia de a cunoaște meseria de ghid turistic religios, o specializare nouă în oferta școlară a Liceului Teologic Romano-Catolic „Szent László". În cadrul acestei activități, profesorii ghidați de Erdei Géczi Anita au vizitat sălile de expoziție permanentă de artă eclesiastică ale Platului Episcopal.
             A fost o experiență deosebită de învățare colegială, pentru profesorii de discipline economice, obținută printr-un schimb real de idei și practici didactice.
Prof. ec. Simona-Violeta Ardelean,
coordonator cerc pedagogic - Discipline economice
Prof. Kele Tünde-Ilona,
Liceului Teologic Romano-Catolic „Szent László"
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Cerc pedagogic la disciplinele economice.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:28:47 Ora standard a Europei de Est