Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2022
Naveta profesorilor să poată fi decontată și prin biletele de transport, nu numai pe bază de abonament – solicitarea sindicatelor către ministrul Educației
...................................
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) solicită ministrului Educației, Ligia Deca, să modifice Hotărârea de guvern nr. 569/2015 privind decontarea navetei profesorilor astfel încât sumele plătite de aceștia, ca sa ajungă la școală, să poată fi decontate și pe bază de bilete de transport, nu doar cu abonamente lunare, potrivit unei adrese obținute de EduPedu.ro joi seara.
Federația sindicală a profesorilor susține că ,,Am fost sesizați de către organizațiile sindicale afiliate că numeroși operatori de transport auto nu emit abonamente pe anumite distanțe, ceea ce conduce la imposibilitatea personalului didactic – care se deplasează la și de la locul de muncă cu autoturismul proprietate personală, cu respectarea art. 7 alin. (6) din Norme – de a beneficia de decontarea acestor cheltuieli“.

,,S-a ajuns în această situație deoarece, în lipsa abonamentelor pe ruta respectivă/rute similare, emise de operatorii de transport, nu se poate stabili care este cuantumul sumei pentru care se pot depune bonurile de achiziție a carburantului, în vederea decontării și, deci, nu se decontează aceste cheltuieli”, potrivit adresei FSLI.

Cu alte cuvinte, conform normelor în vigoare, dacă pe ruta pe care profesorul vine și pleacă de la școală cu mașina personală, transportatorii publici nu emit abonamente, atunci profesorului nu i se pot deconta banii pe benzină/ motorină, pentru că nu se știe cât ar costa un abonament la autobuz pe distanța pe care o parcurge...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
1 noiembrie 2022

14 ani de digitalizare a educației în România
Unde suntem, ce e de făcut? (P)

Digitalizarea înseamnă, pentru profesorii și managerii școlilor, deschiderea de a învăța, de a accepta lucrurile noi și de a integra tehnologia în educație. Iar asta le poate aduce tuturor beneficii reale. Pentru noi, totul a început în 2008, în Iași. Adservio iniția la Liceul ,,Vasile Alecsandri” un proiect de digitalizare care anunța o mare transformare în educația din România. Deși tehnologia era revoluționară pentru țara noastră și nu numai, lucrurile au mers greu. Poate tocmai pentru că noutatea era prea mare.
Cu toate că beneficiile erau substanțiale în privința ușurării lucrului profesorilor, a debirocratizării, nouă ani mai târziu, doar 35 de școli adoptaseră digitalizarea. Abia pandemia a adus o schimbare serioasă. De voie, de nevoie, multe unități de învățământ au căutat în grabă o soluție digitală și lucrurile au avansat.
Cu toate acestea, în prezent, doar 10-15% din școlile românești au o soluție de digitalizare a activității lor, cu catalog electronic, statistici, rapoarte, comunicare integrată și celelalte instrumente avansate. De ce doar atât? Subfinanțare, neasumare a unei viziuni clare la nivel de minister, teamă de nou.

Accelerăm digitalizarea sau mai așteptăm?

România are șansa de a recupera mult din timpul pierdut. Prin promovarea intensivă, tot de către Adservio, a nevoii de digitalizare, Ministerul Educației a extins programul-pilot privind folosirea exclusivă a catalogului electronic. În consecință, 742 de școli elimină acum catalogul clasic, de carton...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 octombrie 2022
Programul Masa caldă
450 de școli ar putea organiza programul Masa caldă în acest an școlar, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență discutat astăzi (28 oct. 2022) în Guvern. Nu este acordat un buget suplimentar pentru 2022, ci doar pentru 2023 / Lista celor 350 de școli beneficiare încă nu este cunoscută.
………………………………
450 de școli ar putea să organizeze programul „Masa cadă” în anul școlar 2022-2023, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență, proiect aflat pe ordinea de zi a ședinței de Guvern. Până acum, a fost publicată în Monitorul Oficial doar lista celor 300 de școli și grădinițe beneficiare, deși autoritățile au anunțat de ceva vreme că vor fi incluse în program încă 50 de școli pe lângă cele 300. Proiectul citat modifică Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2022.
„(1) În anul şcolar 2022 – 2023, pe perioada desfăşurării cursurilor, preşcolarilor şi elevilor din 450 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, denumite în continuare unităţi-pilot, li se acordă, zilnic, cu titlu gratuit, un suport alimentar constând într-o masă caldă sau într-un pachet alimentar, în cazul în care masa caldă nu poate fi asigurată, în limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adăugată”, prevede proiectul menționat anterior.
În descrierea situației actuale se arată că „deoarece sumele aprobate în anul 2022 pot asigura suportul alimentar pentru încă 100 de unități de învățământ preuniversitar, ceea ce ar corespunde unei măsuri suplimentare de sprijin pentru preșcolarii și elevii aflați în situația riscului de abandon școlar, este necesară majorarea numărului de unități de învățământ beneficiare de la 350 la 450 de unități”.

Roboții și imprimarea 3D „vedetele” proiectului Liceului „Don Orione”

Parteneriat strategic european

Roboții și imprimarea 3D „vedetele” proiectului Liceului „Don Orione”

 Perioada 14-18 noiembrie 2022 a înregistrat o serie de evenimente din cadrul proiectului european Erasmus+,,Increase VET quality and attractiveness through 3D printing and robotics for a better insertion to labor market", care s-au încadrat în activitățile C2-„Short term joint staff training event" și C4-„ Blended mobility for VET learners".

Proiectul este un Parteneriat Strategic european în care sunt implicate șase școli cu profil tehnic-mecatronică: Liceul „Don Orione" Oradea, România (coordonator); I.T.I.S. Leonardo Da Vinci, Parma, Italia; EPRALIMA - Escola Profissional do Alto Lima, Arcos de Valdevez, Portugalia; IMS Private School, Limassol, Cipru; Panevėžys training centre, Panevėžys, Lituania; Istanbul/Arnavutkoy - Ibrahim Ozaydin Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Istanbul, Turcia.
Un număr de aproape 60 de participanți din țările partenere au luat parte la cursuri de inițiere și testare a noului curriculum în domeniul roboticii și imprimării 3D, care reprezintă ,,produsul intelectual" obținut în urma celor doi ani de conlucrare. În baza protocolului de colaborare cu Universitatea din Oradea, Facultatea de inginerie managerială și tehnologică (relație coordonată de conf.univ.dr. ing. Ovidiu Moldovan) și cu firmele de profil din parcul industrial din Oradea (SC Valiant TMS RO SRL și NIDEC Corporation), coordonatorul proiectului a pregătit activități provocatoare atât pentru profesori cât și pentru elevi.
          Sub îndrumarea mentorilor de la Universitatea din Oradea, profesorii de la nivelul preuniversitar participanți în proiect au făcut schimb de experiență pe tema roboticii și imprimării 3D. În același timp, cu prilejul vizitelor la cele două firme de profil menționate, elevii din țările participante au putut să înțeleagă beneficiile de care se bucură elevii orionini în cadrul practicii de specialitate. Elevilor invitați li s-a prezentat programul CATIA (computer-aided three-dimensional interactive application).
Schimbul de know-how a fost completat de concursul „RoboDon", aflat la prima ediție, fiind totodată primele inițiative de acest gen la nivel preuniversitar. Zece echipe formate din elevi ai Liceului „Don Orione" au concurat pentru premii, miercuri, 16 noiembrie, la proba „Linefollower" cu roboții construiți de ei în activitățile extrașcolare, coordonate de prof. Bianca Șimon și prof. Liliana Lobonțiu. Câștigătorii concursului RoboDon 2022, Ediția I sunt: Locul I, echipa FOLLBOT+, clasa a XI-a B, Bogdan Avram, Rareș Less, Ionuț Vidican. Locul II, echipa ROBODOCI, clasa a XI-a B, Patrick Bodnar, Nicolas Dumea, Casian Țicărat. Locul III, echipa ROBOHIO, Luca Ene, clasa a VI-B, Darius Corba clasa a IX-a B, Alex Vlăduț clasa a X-a B. Activitatea a culminat cu prezentările roboților construiți de partenerii din proiect.
Atât concursul, cât și celelalte activități din proiectul Erasmus care au adus laolaltă profesori, elevi și firmele de profil din Oradea, au determinat dezbateri și schimburi de idei, care se vor reflecta în colaborările și proiectele viitoare. Concursul orionin a reprezentat un model de bune practici pentru țările participante la proiect, în scopul diseminării roboticii în rândul tinerilor. Oaspeții din țările partenere au avut prilejul să intre în contact și cu cultura românească, prin muzică, dans și voie bună, idee susținută de Comisia Europeană prin programul Erasmus+. Momentul artistic s-a derulat la inițiativa dnei prof.univ.dr. Ligia Burtă.
La închiderea evenimentului, directorul Liceului „Don Orione", prof. Alexandru Stoica, a concluzionat întreaga activitate în câteva idei esențiale: „Proiectul a fost un succes, datorită partenerilor noștri din Oradea (Universitatea din Oradea, Firmele - Valiant, NIDEC, Reinert și Faist) și din Europa, dar mai ales echipei de proiect de la Liceul Don Orione, coordonată excelent de dna profesor Anca Gabor. Doresc să menționez totodată implicarea celor două colege - prof. Bianca Șimon și prof. Liliana Lobonțiu - de la Centrul de Excelență în Mecatronică, al Liceului Don Orione".
Prof. drd. Alexandru Stoica
Vedeţi mai multe poze în Galeria foto: Roboții și imprimarea 3D „vedetele” proiectului Liceului „Don Orione”.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

sâmbătă, 3 decembrie 2022