Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prietenul meu, polițistul

La Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” Oradea

Prietenul meu, polițistul

Joi, 14 mai 2009, în cadrul „Săptămânii siguranței rutiere”, elevii claselor I C și a II-a D, de la Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea, coordonați de inst. Adriana Tiugea și Monica Igna, au desfășurat o lecție interactivă –„Prietenul meu, polițistul”, avându-i ca invitați pe agenții Mariana Andor și Gheorghe Bredău, de la Poliția de Proximitate.

  În prima parte, elevii au urmărit filmul „Circulația rutieră pentru cei mici”- conținând o serie de jocuri interactive: „ABC-ul circulației”, „Hai la drum”, „Locuri de joacă”, „Călătorim cu autobuzul”, „Dicționarul circulației”.
Personajele au fost ajutate de micii lor prieteni să parcurgă corect drumul, respectând regulile de circulație.
  În continuare, elevii, purtând fiecare ecusonul „Siguranța rutieră”, au desfășurat o activitate pe grupe, având ca simbol câte un semn de circulație pe care l-au prezentat și l-au explicat: grupa 1 - „Semaforul”, grupa 2 -„Trecere de pietoni”, grupa 3 -Atenție, copii!”, grupa 4 - „Acces pentru bicicliști”, grupa 5 - „Stație de autobuz”, grupa 6 - „STOP”.
  Fiecare grupă a avut de îndeplinit un set de sarcini: să răspundă la întrebări, să aleagă varianta corectă, să recunoască semnele de circulație, să deseneze semnele indicate, să recite versuri sau ghicitori pe teme rutiere. Elevii au colaborat și au îndeplinit cu succes sarcinile.
  Partea a treia a activității s-a desfășurat sub îndrumarea agenților de poliție. Dialogul purtat cu elevii, precum și recomandările au avut ca scop prevenirea accidentelor de circulație. Au fost distribuite elevilor pliante cuprinzând reguli de circulație și recomandări cu caracter preventiv.
  Pentru atenția, promptitudinea și siguranța de care au dat dovadă pe parcursul întregii activități, elevii au fost recompensați cu câte un „permis de bun pieton”.
 La final, pentru câteva momente, spre marea lor bucurie, elevii „au luat locul polițiștilor”, îmbrăcând cu mândrie uniforma de polițist și dirijând cu seriozitate colegii. (Adriana & Monica)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:56:44 Ora standard a Europei de Est