Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Optimizarea demersului educațional la nivelul grupurilor vulnerabile prin valorificarea adaptării curriculare

Worshop cu tema:

Optimizarea demersului educațional la nivelul grupurilor vulnerabile prin valorificarea adaptării curriculare

Joi, 24 noiembrie 2022, Inspectoratul Școlar Județean Bihor în parteneriat cu Școala Gimnazială "Puiu Sever" Ineu și Primăria Comunei Ineu au organizat un workshop la care au participat cadre didactice și directori de la unitățile de învățământ care au implementat proiectul ,,Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți - CRED". Alături de aceștia au fost invitați directori de unități de învățământ care școlarizează elevi proveniți din grupuri dezavantajate, respectiv inspectori școlari.

Workshopul s-a constituit într-un eveniment de prezentare și multiplicare a exemplelor de bune practici din cadrul proiectului, respectiv a instrumentelor elaborate sau completate în cadrul programului.
Proiectul ,,Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți - CRED" are ca obiectivul general: Prevenirea părăsirii timpurii a şcolii prin măsuri sistemice de aplicare inovativă şi sustenabilă a noului curriculum naţional, urmărind creşterea accesului la experienţe de învăţare de calitate ale elevilor din învăţământul preuniversitar primar şi gimnazial, iar unul din obiectivele specifice vizează: Creşterea calităţii şi relevanţei activităţilor din şcoli cu populaţie vulnerabilă, în vederea reducerii părăsirii timpurii a şcolii, prin implementarea de proiecte inovative centrate pe dezvoltarea competenţelor cheie a cel puţin 2500 de elevi, în contexte de învăţare curriculare şi extracurriculare stimulative si motivationale.
La nivel național proiectul este implemenentat de Ministerul Educației în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Inspectoratul Școlar Județean Iași și Inspectoratul Școlar al Municipiului București alături de opt case ale corpului didactic.   
În județul Bihor activitatea: Pilotarea unor strategii integrate de sprijin a elevilor din grupuri vulnerabile, din cadrul proiectului, s-a desfășurat în zece unități de învățământ: Școala Gimnazială Nr.1 Budureasa/ comuna Budureasa(primar și gimnaziu); Școala Gimnazială ,,Puiu Sever" Ineu/ comuna Ineu (gimnaziu),  Liceul Tehnologic Nr.1 Dobrești/ comuna Dobrești (gimnaziu); Școala Gimnazială Nr.1 Husasău de Tinca / comuna Husasău de Tinca (gimnaziu); Liceul Teoretic ,,Nicolae Jiga" Tinca/ comuna Tinca (gimnaziu); Școala Gimnazială Nr. 1 Săcădat/ comuna Săcădat (primar și gimnaziu); Școala Gimnazială Nr. 1 Talpoș/ comuna Batăr (gimnaziu); Școala  Gimnazială Nr.1 Petreu/ comuna Abrămuț (primar); Liceul Teoretic ,,Gabriel Țepelea" Borod/ comuna Borod (primar și gimnaziu); Școala Gimnazială Nr.1 Drăgești/ comuna Drăgești (gimnaziu). De această activitate cu cele două componente:  Pilotarea unor interventii complementare de sprijin a elevilor din grupuri vulnerabile și Dezvoltarea și pilotarea unor strategii de adaptare curriculară la nevoile elevilor din grupuri vulnerabile, au beneficiat 1000 de elevi din care 250 din învățământul primar și 750 din învățământul gimnazial. În cadrul programului elevii au beneficiat printre altele, de strategii de adaptare curriculară, respectiv de activități complementare de sprijin.
În cadrul worshopului, fiecare dintre cele zece școli beneficiare ale proiectului au prezentat instrumentele dezvoltate și aplicate în cadrul programului: strategia de adaptare curriculară, instrumentele de evaluare a strategiei, jurnalul didactic, respectiv planul individual de intervenție. În acest context au fost prezentate aspecte legate de relația școlilor cu comunitatea locală, un parteneriat important pentru satisfacerea nevoilor educaționale ale elevilor proveniți din grupuri vulnerabile, respectiv impactul activităților complementare de sprijin asupra elevilor și părinților acestora.
Instrumentele elaborate și pilotate în cadrul proiectului au devenit resursă care poate fi valorificată la nivelul tuturor unităților de învățământ cu problematici similare, aplicabile deopotrivă la nivelul componentei de management, în actul de predare-învățare, precum și în cadrul activităților educative extrașcolare.
Inspector școlar Florin Negruțiu
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Optimizarea demersului educațional la nivelul grupurilor vulnerabile prin valorificarea adaptării curriculare.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:39:27 Ora standard a Europei de Est