Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Propunere de curriculum pentru Robotică la Liceul „Don Orione”

În cadrul Conferinței de diseminarea a rezultatelor proiectului Erasmus+

Propunere de curriculum pentru Robotică la Liceul „Don Orione”

În perioada 2020-2022, Liceul „Don Orione" a coordonat proiectul Erasmus+ Creșterea calității și a atractivității învățământului profesional prin robotică și imprimare 3D pentru o mai bună inserție pe piața muncii / Increase VET quality and attractiveness through 3D printing and robotics for a better insertion to labor market.

Proiectul a fost un Parteneriat Strategic european în care au fost implicate șase școli cu profil tehnic-mecatronic: Liceul „Don Orione" Oradea, România (coordonator), I.T.I.S. Leonardo Da Vinci, Parma, Italia, EPRALIMA - Escola Profissional do Alto Lima, Arcos de Valdevez, Portugalia, IMS Private School, Limassol, Cipru, Panevėžys training centre, Panevėžys, Lituania, Istanbul/Arnavutkoy - Ibrahim Ozaydin Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Istanbul, Turcia. 
Parteneriatul european a avut ca obiectiv principal facilitarea pregătirii profesionale a elevilor în domeniul roboticii și imprimării 3D, pentru o mai bună inserție pe piața muncii, principalele rezultate fiind cele trei produse intelectuale: Curriculum pentru Robotică și imprimare 3D, Ghid metodologic pentru Robotică și printare 3D și Pachet suport pentru imprimare 3D (Toolkit).
Aceste materiale au fost prezentate în cadrul Conferinței de diseminare a proiectului, eveniment desfășurat în noua Aulă a Liceului „Don Orione", în fața unui auditoriu numeros format din reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor, ai Universității din Oradea, Facultatea de Inginerie managerială și Tehnologică, reprezentanți ai firmelor de profil din parcul industrial din Oradea (SC VALIANT TMS RO SRL, NIDEC Corporation, REINERT KUNSTSTOFFTECHNIK SRL, PLEXUS, FAIST MEKATRONIC), directori de școli gimnaziale și licee din Oradea, profesori din învățământul tehnic, elevi interesați de domeniul tehnic.
Conf. univ. dr. ing. Ovidiu Moldovan a prezentat cele trei produse: „Acest curriculumul
[Curriculum pentru Robotică și imprimare 3D] dezvoltat în cadrul proiectului își propune să fie un instrument util în predarea roboticii și a cunoștințelor tehnice în acest domeniu, pentru o gamă largă de elevi, din diverse domenii de studiu. Structura curriculumului este construită astfel încât să permită o abordare individuală a predării în funcție de grupa de vârstă și de nivelul de cunoștințe vizat la sfârșitul cursului. Materialul include toate subiectele necesare pentru predarea roboticii, de la cunoștințe de bază despre robotică, piesele mecanice, electronică, senzori, microcontrolere și programarea acestora, cât și imprimare 3D.
Ghidul Metodologic pentru construcția de roboți a fost elaborat ca un instrument european de predare și formare, practic și gata de utilizare pentru sprijinirea construcției de roboți și vine ca o completare la Programa pentru disciplina opțională «Robotică și imprimare 3D». Pentru profesorii care predau Informatică și TIC, rolul acestui ghid este motivațional și stimulativ în vederea extinderii cunoștințelor acestora în domeniul ingineriei și al științelor, crescând în felul acesta gradul de conștientizare a rolului jucat de robotică în educația STEM.
Pe de altă parte, Ghidul suport pentru robotică și mecatronică vine în ajutorul implementării disciplinei opționale de robotică prin abordarea elementelor practice ale disciplinei.
Ghidul conține elemente introductive de utilizare a aplicațiilor de modelare 3D, respectiv de realizare a imprimării 3D". Toate materialele sunt disponibile pentru toți cei interesați pe pagina proiectului, https://www.robotics4vet.com/ro/produse-intelectuale/
            Agenda evenimentului a continuat cu o dezbatere privind oportunitatea introducerii unui astfel de opțional în liceele, moment urmat de o demonstrație de imprimare 3D și roboți linefolower, sub forma unor workshop-uri.
La închiderea evenimentului, directorul Liceului „Don Orione", prof. Alexandru Stoica, a concluzionat întreaga activitate în câteva idei esențiale: „Proiectul a fost un succes, impactul acestuia la nivelul școlii noastre este major, iar transformările pe care le previzionăm la nivel național pentru specializarea mecatronică vor fi esențiale. Mecatronica este mediu pentru educație smart, învățare organizațională și dezvoltare sustenabilă. Acestea sunt realitățile pe care trebuie să le cunoaștem cu toții: profesori, elevi, studenți, părinți, comunitate etc".
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Propunere de curriculum pentru Robotică la Liceul „Don Orione”.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:31:16 Ora standard a Europei de Est