Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Activitate în cadrul Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar

La Școala Gimnazială Nr.1 Hidișelu de Sus

Activitate în cadrul Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar

La Școala Gimnazială Nr.1 Hidișelu de Sus, director profesor Moza Elena Daniela, s-a desfășurat, în cadrul Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar, prima activitate de prevenire și combatere a violenței și a bullying-ului, coordonată de profesor Călinescu Anca Haidi.

Scopul activității a fost unul complex: stimularea gradului de conștientizare a intimidării în mediul școlar; identificarea celor mai obișnuite cazuri de intimidare; recunoașterea diferitelor forme de manifestare a intimidării; identificarea persoanelor care sunt implicate în procesul de bullying: hărțuitorul, victima, spectatorul sau spectatorii; prevenirea bullying-ului.
Printre obiective s-au numărat: Creșterea fenomenului de cunoaștere a bullying-ului în școală; încurajarea dezvoltării relațiilor pozitive între elevi și construirea unui climat favorabil în clasa de elevi; îmbunătățirea strategiilor pentru o intervenție eficientă; oferirea unor alternative de petrecere a timpului liber; reducerea fenomenului ,,bullying" și a altor forme de violență față de copii, de a crea un climat de conviețuire și de a face ca școlile și alte servicii pentru copii să fie locuri mai sigure și mai fericite pentru toți copiii noștri. La activitate au participat elevii claselor V-VIII și câțiva părinți ai acestora.
Pentru început, coordonați de profesor, elevii au participat la un experiment comun: profesorul a invitat elevii să imite în același ritm cu el câte o bătaie cu fiecare picior și una cu palmele. După câteva repetiții, elevii au constatat că au reușit să dea naștere la același ritm susținut de ei. Ideea experimentului a fost ca în final elevii să realizeze faptul că respectând indicațiile, regulile și ideea de proiect realizat în echipă, lucrurile pot conduce spre un rezultat extraordinar.
Au urmat dezbateri deschise cu privire la subiectul întâlnirii (definiția violenței și a bullying-ului, tipuri de bullying, tipuri de agresiune, impactul bullying-ului asupra persoanei, indicatori/semne de avertizare bullying, soluții de a gestiona realitățile cu care se întâlnesc tinerii).
Dorindu-se sensibilizarea și participarea activă a  elevilor, aceștia din urmă au fost implicați într-un alt experiment: pe o planșă a fost desenat un copil, iar în jurul lui toate direcțiile din care poate fi privit ca victimă a bullying-ului: culoarea părului/tunsoare, ochi, urechi, haine, gândire, exprimare, apartenență etnică, culoare a pielii, părinți. Participanții la activitate au fost invitați să spună pe rând câte ceva care să-l încadreze în această categorie de victimă. Toate cele menționate de copii au  fost șterse de pe planșă, (ochii, nasul, gura, părul...hainele) rămânând din copil doar ,,o umbră". La final, a fost  dezvăluit chipul și numele copilului ,,victimă". Peste chipul lui a fost așezată icoana Mântuitorului, moment care a creat o emoție puternică în toți cei prezenți. Profesorul a explicat faptul că în spatele fiecărei persoane trebuie să-L descopere pe Fiul lui Dumnezeu. În acest fel, elevii se vor gândi de mai multe ori atunci când vor fi pe punctul de a descalifica o ființă.
Un alt moment al întâlnirii a fost participarea la atelierul Crăciunului: pe coli de hârtie colorate au fost desenate globuri, iar în interiorul acestora, elevii au fost invitați să scrie: cuvinte și atitudini frumoase care pot preîntâmpina situații de agresiune: educație, credință, toleranță, empatie, emoție, conștientizare, iubire, blândețe, stimă de sine, încredere în sine, valorizarea propriei persoane, valorizarea altora, gestionare corectă a propriilor emoții, pace, libertate, respect, considerație, sprijin, onestitate, amabilitate. Toate aceste globuri au împodobit bradul școlii. Totodată, aceste cuvinte/ atitudini frumoase, vor constitui un set de reguli de conduită.
În continuare, elevii au participat la o tombolă a primei activități PNRAS: au fost dăruite, după alegerea elevilor: un calendar, o pungă  cu dulciuri, două ornamente pentru Crăciun, o pereche de mănuși, cinci cărți de colinde, restul elevilor fiind serviți cu bomboane.
Considerăm că prin participarea la discuții libere, de conștientizare, precum și la ateliere de muncă în echipă, oferim elevilor alternative de gestionare a timpului propriu, de descoperire a propriei persoane și a celorlalți colegi, de valorizare a propriei persoane și a celor din jur.
În finalul activității, cei prezenți au interpretat un colind în comun în așteptarea Nașterii Domnului Iisus Hristos.
Prof. Călinescu Anca Haidi
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Activitate în cadrul Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar.

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 12:41:50 Ora de vară a Europei de Est