Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Soluții pentru a avea resursa proprie de energie electrică și derularea de proiecte pentru dezvoltarea instituțională

Criza economică și creșterea continuă a prețurilor și costurilor au determinat conducerea Universității din Oradea să găsească

Soluții pentru a avea resursa proprie de energie electrică și derularea de proiecte pentru dezvoltarea instituțională

În conferința de presă de joi (22 decembrie 2022), rectorul Universității din Oradea, domnul prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău și-a propus să puncteze realizările importante ale instituției pe care o conduce, pe 2022, după reluarea activității, din luna martie, la final de pandemie; iar cu participarea prorectorilor și a coordonatorilor de proiecte, să ne prezinte proiectele importante implementate și derulate la nivelul instituției, mai cu seamă, cele șase proiecte pentru dezvoltarea instituțională, dar și propuneri pentru 2023.

Dacă pandemia a forțat mâna instituțiilor în asigurarea infrastructurii digitale, războiul din Ucraina și criza economică pe care a declanșat-o au determinat instabilitate prin creșterea prețurilor și a costurilor. De aici, preocupări sporite la nivelul conducerii Universității pentru a asigura nivelul trei de resurse de energie, pe lângă cele geotermale ,,pentru a avea resursa proprie de energie electrică. Deja am montat 60 de kilowați panouri fotovoltaice; urmează ca până în luna februarie să mai montăm încă cel puțin 250 de kilowați panouri fotovoltaice pe clădirile eligibile din campusul universitar și în 2023 și pe alte clădiri pe care le are universitatea în oraș (pe Magheru și Delavrancea); clădirea de la Medicină nu este un obiectiv eligibil fiind o clădire de patrimoniu; probabil va intra într-o reabilitare majoră; acolo nu vom face această investiție, a precizat domnul rector Constantin Bungău.
Despre învățământul dual la nivel academic, se vorbește, dar se așteaptă metodologiile clare de aplicare
,,Ne pliem pe noua legislație care prevede învățământ dual implementat la nivel de studii universitare. Avem un parteneriat foarte bun cu Primăria Oradea și Consiliul Județean, dar și cu liceele cu profil tehnologic, cu companiile care se vor alătura acestui campus pentru învățământ dual...
Ne pliem pe noile reglementări, pentru că este o reglementare nouă, dar care nu are încă metodologii clare de aplicare. Lucrurile acestea trebuie rezolvate la nivel de metodologii specifice, cum ar fi ARACIS-ul și după aceea le putem implementa în cadrul universității noastre", ne-a explicat domnul rector.
Pe partea de internaționalizare, trebuie să dezvoltăm foarte mult și agresiv această componentă
... ,, pentru că avem nevoie de un statut recunoscut ca universitate puternică, europeană, pentru a atrage cât mai mulți studenți din afara țării. De aceea trebuie să avem programe puternice în limba engleză, la licență, la master, la doctorat toate sunt eligibile".
Universitatea din Oradea a reușit să aplice și să câștige un proiect mare EU GREEN care se va derula de la 1 ianuarie 2023, timp de patru ani, în cadrul unei alianțe de universități europene din care face parte și Universitatea din Oradea, dar nu aceasta înseamnă internaționalizare, după cum avea să sublinieze domnul rector, ,, pentru că aplicăm continuu pentru cele două componente majore cu finanțare pentru Erasmus (...), mobilități în interiorul Europei și mobilități în afara Europei. În acest sens, am atras cea mai mare sumă la nivel național, un milion de euro din cele opt pe care România le-a pus la dispoziție pe această axă"!
În continuare, coordonatorii celor șase proiecte pentru dezvoltarea instituțională au prezentat denumirea proiectului, bugetul pe care l-au avut la dispoziție și rezultatele proiectului...
La finalul conferinței, domnul rector Constantin Bungău ne-a oferit o surpriză muzicală video, un colind interpretat de studenții Departamentului de Muzică de la Facultatea de Arte, dirijați de doamna lector univ. dr. Carmen Rus, colind pe care și noi vi-l oferim în dar, tot video, pe pagina de EDUCAȚIE Facebook OviDan.
Ovidiu Dan

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:52 Ora standard a Europei de Est