Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„În lumea poveștilor”

„Să citim pentru mileniul III”

„În lumea poveștilor”

La Grădinița nr. 44 – „Rază de soare” din Oradea, proiectul național „Să citim pentru mileniul III” se derulează de la prima ediție „Să citim pentru anul 2000”, după cum aveam să aflăm de la directorul unității, prof. Mariana Vereș.

 Astăzi (marți, 26 mai 2009), preșcolarii din grupa mare (îndrumați de inst. Cristina Popa și ed. Dorina Copăcean) și elevii clasei a III-a B de la Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” (îndrumați de înv. Mariana Negruț) au desfășurat o activitate integrată, cu tema „În lumea poveștilor”, acțiune de evaluare a proiectului național „Să citim pentru mileniul III”.
 „În argumentarea și îmbrățișarea proiectul național, am pornit de la îndemnul pe care ni-l adresează Octavian Goga: „Cinstiți cartea cu cinstea ce se cuvine Evangheliei.
 De la marginea vieții noastre trudite, lăsați moștenire nepoților această cinste și ei vă vor binecuvânta mai târziu unde hodiniți”, a ținut să sublinieze prof. Mariana Vereș.
 La activitate, au onorat cu prezența educatoare (și directori) de la patru grădinițe orădene: Mariana Jurcău –coordonator de proiect și directorul Grădiniței nr. 49, Mariana Nan – directorul Grădiniței nr. 52, ed. Gabriela Dume, de la Grădinița nr. 27 – „Voinicelul” și ed. Mariana Balaj, de la Grădinița nr. 30, precum și doi reprezentanți ai școlii partenere, prof. Gheorghina Bîrlădeanu - directorul Școlii cu clasele I-VIII „Avram Iancu” și psihologul școlii, Iulia Criste.
 Activitate pe ateliere
 Elevii (mulți dintre ei au plecat la școală de la această grădiniță) și preșcolarii au acționat cot la cot în cadrul a patru ateliere de lucru: unii aveau de construit castele, asemeni celor pe care ei le-au descoperit în povești, alții au reconstituit secvențe (scenete) din povești cu ajutorul pieselor unui puzzle, la o altă masă, în cadrul atelierului de artă, se desenau, se colorau ori se pictau scenete din povești, iar la atelierul-bibliotecă, se creau tablouri -„poster”, prin tehnica alăturării (colajului) unor personaje și obiecte comune din poveștile cunoscute.
 Povestea prințului fericit
 În momentul următor, preșcolarii au devenit artiști, reunind pe scenă personaje din „poveștile copilăriei mele” (Albă-ca-Zăpada, cei șapte pitici, lupul și Scufița-Roșie...), privite dintr-o altă perspectivă. În replică, școlarii, reprezentați de patru soliști (Geanina Lencar, Diana Ardelean, Andreea Barat și Daria Igaș) le-au spus Povestea prințului fericit, îndemnând auditoriul să îndrăgească și să nu uite poveștile copilăriei.
 După momentul artistic, școlarii și preșcolarii și-au reluat locul la măsuțe pentru o nouă activitate pe ateliere, având însă de îndeplinit aceeași sarcină, cu toții – decorarea măștilor pentru carnaval, cu paiete, perle și perluțe, figuri geometrice și mărgele.
 Activitatea s-a sfârșit în chip fericit: cu toții fiind răsplătiți cu diplome și dulciuri, iar măștile au rămas să le poarte fiecare la carnavalul său. (Ovi DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:  „În lumea poveștilor”.

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 19:56:59 Ora standard a Europei de Est