Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Șapte proiecte de dezvoltare instituțională la Universitatea din Oradea

De la societatea antreprenorială studențească... la bursierii Erasmus

Șapte proiecte de dezvoltare instituțională la Universitatea din Oradea

Așa după cum am scris, în conferința de presă de joi (22 decembrie 2022), rectorul Universității din Oradea, domnul prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău și-a propus să puncteze realizările importante ale instituției pe care o conduce, pe 2022, după reluarea activității, din luna martie, la final de pandemie; iar cu participarea prorectorilor și a coordonatorilor de proiecte, să ne prezinte proiectele importante implementate și derulate la nivelul instituției, mai cu seamă, proiectele pentru dezvoltarea instituțională.

Doamna conf. univ. dr. Pop Delia a coordonat proiectul de dezvoltare instituțională axat pe societatea antreprenorială studențească, cu un buget de 138.000 de lei. A fost construită o bază de date pentru o activitate mai bună de mentorat și sponsorizări, s-au desfășurat workshopuri orientate pe antreprenoriat, precum și un atelier de antreprenoriat, s-au făcut vizite la firme de antreprenoriat, a fost demarat un concurs de idei și planuri de afaceri, precum și un forum studențesc pentru studenții antreprenori.
Cu un buget aproape dublu, de circa 300.000 de lei, doamna conf. univ. dr. Bandici Livia a coordonat proiectul Dezvoltarea capacității de cercetare și inovare multidisciplinară, utilizând tehnologii emergente.
Decanul Facultății de Litere, doamna Veronica Buciuman, a ajuns director de proiect pe axa 5, pentru Integrarea practicilor de transparență și echitate în strategiile de calitate educațională la nivelul Universității din Oradea; s-a urmărit astfel îmbunătățirea calității activităților didactice, inclusiv a respectării deontologiei și eticii academice. În acest sens, au fost organizate seminarii și workshopuri de instruire și informare; dintre obiectivele mari au fost amintite: monitorizarea riscului de abandon al studiilor și elaborarea unui ghid de comunicare profesională, incluzivă și interculturală.
Pe domeniul 3 de protecție a mediului s-a derulat un proiect ce privește grădinile botanice universitare și stațiunile didactice, similare bazelor didactice, după cum ne-a precizat doamna manager Aurelia Ioana Cheregi; cu un buget de 310.919 lei, a fost implementat un proiect pentru Asigurarea sustenabilității și dezvoltării activității în cadrul stațiunii de cercetare pomicolă; astfel au fost modernizate trei săli, precum și baza de practică de la Gurahonț în cadrul Parcului dendrologic Gurahonț.
Doamna decan Karla Barth a coordonat un proiect de corelare a ofertei educaționale cu cererea pieței muncii, consiliere și orientare în carieră, fiind urmărite obiective precum: inserția studenților pe piața muncii, îmbunătățirea modului în care se corelează datele referitoare la absolvenți cu îmbunătățirea planurilor de învățământ; îmbunătățirea relației cu mediul public și privat; Pentru realizarea acestor obiective a fost organizat un târg de mentorat și trei workshopuri pe teme de voluntariat, de asemenea, s-a reușit renovarea a două săli pentru activități extracurriculare și nonformale. Directorul Departamentului de Psihologie, Marius Drugaș, a coordonat un proiect de acces la educație prin îmbunătățirea serviciilor de consiliere educațională. În activitatea de consiliere educațională au fost cuprinși 450 de elevi din județul Bihor, din licee, atât din mediul rural, cât și din Ștei; iar cu studenții s-au desfășurat două tipuri de activități, pentru identificarea cazurilor cu risc de abandon universitar, inclusiv pentru studenții netradiționali (care au familie, copii și lucrează). În cadrul proiectului au fost renovate atât sălile de seminarii, cât și holurile, iar în 25-26 noiembrie, a fost organizată cea de-a VIII-a ediție a Conferinței naționale a psihologilor școlari.
Despre proiectul finanțat cu 200.000 de lei pe axa 2 pentru Dezvoltarea capacității de cercetare, inovare și a vizibilității internaționale a Universității din Oradea ne-a vorbit Sorin Buhaș. Proiectul s-a adresat cu precădere cadrelor didactice și studenților implicați în mobilitățile internaționale Erasmus. Două obiective mari și late au fost urmărite în acest sens: crearea unor echipe mixte de profesori pentru realizarea obiectivelor de cercetare avansată și internaționalizarea instituției, prin participare la târguri internaționale pentru atragerea de studenți străini la programele de studii ale Universității din Oradea; realizarea unui curs de limbă engleză și a unor evenimente dedicate bursierilor Erasmus, care studiază la Universitatea din Oradea.
Ovidiu Dan

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:49 Ora standard a Europei de Est