Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Două proiecte, de digitalizare şi sustenabilitate, prezentate de doamna prorector Anca Dodescu

Din maratonul proiectelor de la Universitatea din Oradea

Două proiecte, de digitalizare şi sustenabilitate, prezentate de doamna prorector Anca Dodescu

În conferința de presă de joi (22 decembrie 2022), susținută de rectorul Universității din Oradea, domnul prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, la care au participat cei doi prorectori, Anca Dodescu și Gabriel Bendea, plus șapte manageri de proiect, s-a prezentat un bilanț al realizărilor pe 2022, dar și o pulsare a ceea ce se vrea în 2023, măcar în ceea ce privește acreditările, unde Universitatea din Oradea se simte confortabil, ca să nu spunem excelent: ,,Cred că din acest an, suntem universitatea cu cele mai multe domenii acreditate la nivel național", spunea domnul rector Constantin Bungău.

Doamna prorector Anca Dodescu s-a referit la două proiecte majore. Primul proiect, accesat în cadrul P.N.R.R., în valoare de 30.275.536,76 lei, a fost implementat în septembrie 2022 și se va derula până la sfârșitul anului 2025; acesta are ca obiectiv general Transformarea digitală profundă a Universității din Oradea, prin asigurarea echipamentelor digitale în scop didactic și de cercetare; îmbunătățirea competențelor digitale avansate ale studenților și personalului didactic și de cercetare; actualizarea programelor de studiu și îmbunătățirea conținuturilor educaționale adaptate profesiilor digitale ale viitorului și crearea unei infrastructuri de cercetare, dezvoltare, inovare pentru abordarea tehnologiilor digitale avansate. 15.886 de studenți ai Universității din Oradea vor avea acces la instruire pentru utilizarea resurselor digitale, 908 cadre didactice și de cercetare (adică întreg personalul) vor avea acces la tutoriale pentru utilizarea instrumentelor software în contextul digitalizării...
Cel de-al doilea proiect va debuta la 1 ianuarie 2023; este un proiect pe patru ani și reprezintă o alianță universitară europeană, cu scopul de a contribui la sustenabilitatea universităților respective din toate punctele de vedere (creștere economică responsabilă, societate incluzivă, educație incluzivă și care protejează mediul, a subliniat doamna prorector.
Alianța EU Green de universități europene din care face parte și Universitatea din Oradea, este una din cele patru alianțe câștigătoare (dintr-un total de peste 40 de alianțe). Din alianța EU Green, fac parte nouă universități: o universitate din Spania (universitatea coordonatoare), și câte una din: Franța, Italia, Portugalia, Suedia, Germania, Islanda, Polonia și România (reprezentată de Universitatea din Oradea). Proiectul este finanțat cu 14,4 milioane de euro, din care universității orădene îi revin 1,5 milioane de euro. Obiectivul general al proiectului este să construiască o alianță a universităților europene pentru sustenabilitate, cu trei obiective specific...
Despre învățământul dual la nivel academic, se vorbește, dar se așteaptă metodologiile clare de aplicare
,,Ne pliem pe noua legislație care prevede învățământ dual implementat la nivel de studii universitare. Avem un parteneriat foarte bun cu Primăria Oradea și Consiliul Județean, dar și cu liceele cu profil tehnologic, cu companiile care se vor alătura acestui campus pentru învățământ dual...
Ne pliem pe noile reglementări, pentru că este o reglementare nouă, dar care nu are încă metodologii clare de aplicare. Lucrurile acestea trebuie rezolvate la nivel de metodologii specifice, cum ar fi ARACIS-ul și după aceea le putem implementa în cadrul universității noastre", ne-a explicat domnul rector.
Despre acest proiect ne-a vorbit și domnul prorector Gabriel Bendea, pomenind și noțiunea de consorțiu, dar, în concluzie, se așteaptă normele, reglementările metodologice de aplicare.
Ovidiu Dan

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:01 Ora standard a Europei de Est