Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Reluarea cursurilor în învățământul preuniversitar începând cu data de 9 ianuarie 2023

Informare privind

Reluarea cursurilor în învățământul preuniversitar începând cu data de 9 ianuarie 2023

În contextul reluării cursurilor începând cu data de 9 ianuarie 2023, Ministerul Educației a organizat o videoconferință cu inspectorii școlari generali.

În cadrul întâlnirii, doamna ministru Ligia Deca le-a comunicat participanților concluziile discuțiilor desfășurate joi, 5 ianuarie, la Ministerul Sănătății, cu direcțiile de sănătate publică din țară.
Ministrul Educației a încurajat inspectorii să sprijine școlile pentru a continua procesul educațional în condiții normale, să pună accent pe prevenție, să încurajeze o stare de calm și să se consulte cu Ministerul Educației în situația excepțională în care o unitate de învățământ solicită suspendarea temporară a cursurilor, în baza temeiului legal, respectiv articolul 9 din R.O.F.U.I.P.
În cadrul ședinței, Ministerul Educației a transmis o serie de materiale informative elaborate de I.N.S.P. cu privire la măsurile de prevenire a răspândirii virusului gripal.
Recomandarea a fost ca accentul să fie pus pe prevenție, să existe o comunicare strânsă cu direcțiile de sănătate publică județene (D.S.P.) și să se țină cont de recomandările făcute de acestea.
În acest context, inspectoratele școlare vor colabora cu direcțiile de sănătate publică județene și cu Direcția de Sănătate Publică a Municipiului București, în vederea explicării și accesibilizării măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor în unitățile de învățământ, având următoarele obligații:
a) desemnarea unei persoane responsabile de comunicarea permanentă cu direcțiile de sănătate publică;
b) comunicarea către unitățile de învățământ a măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor cu virusul gripal, transmise de Ministerul Sănătății, inclusiv sub forma unui ghid practic pe înțelesul tuturor;
c) informarea Ministerului Educației cu privire la orice situație excepțională din punct de vedere epidemiologic constatată în unitățile de învățământ.
Conducerile unităților de învățământ preuniversitar au următoarele obligații:
a) diseminarea către părinții sau reprezentanții legali ai elevilor/preșcolarilor/ antepreșcolarilor a informațiilor cu privire la recunoașterea simptomelor de gripă sau alte infecții respiratorii, în vederea realizării triajului epidemiologic zilnic la domiciliu, înainte de intrarea copilului în colectivitate, conform ghidului transmis de Ministerul Sănătății;
b) realizarea triajului zilnic în colectivități școlare la începutul primei ore de curs a fiecărui schimb;
c) asigurarea materialelor necesare pentru dezinfecția periodică a mâinilor și suprafețelor;
d) efectuarea dezinfecției periodice a spațiilor de învățământ;
e) aerisirea periodică a încăperilor;
f) instruirea elevilor cu privire la comportamentul adecvat, în caz de tuse sau strănut, astfel încât să nu răspândească virusul gripal, recomandarea utilizării batistelor de unică folosință;
g) recomandarea folosirii măștilor de protecție sanitară, atât pentru personal cât și pentru elevi/preșcolari;
h) informarea părinților sau a reprezentanților legali cu privire la necesitatea consultării medicului de familie la apariția simptomelor respiratorii pentru stabilirea indicațiilor terapeutice, izolării și efectuării unor eventuale investigații suplimentare.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 19:12:32 Ora standard a Europei de Est