Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul Erasmus+ ,,Digital PER_SEN”

Un an bogat în proiecte la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea

Proiectul Erasmus+ ,,Digital PER_SEN”

Nici nu ne-am dat seama când proiectul ,,Digital PER_SEN" a intrat în al doilea an de implementare.

Cei care au participat la activitățile noastre identifică proiectul prin sigla sa și prin acest acronim, dar conform formularului de aplicație vorbim despre proiectul Erasmus+ KA220-SCH-Cooperation partnership în school education ,,Digital Public Educational Resources for Special Educational Needs students", finanțat de Comisia Europeană prin ANPCDEFP în perioada noiembrie 2021-octombrie 2023.
Scopul acestui proiect este de a reduce efectele negative înregistrate în rândul elevilor cu CES, familiilor și profesorilor acestora ca urmare a perioadei școlii online prin intermediul unui parteneriat european, între opt școli și organizații cu competențe în IT și educație: Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea - România (școală specială) - coordonatorul parteneriatului; Zespol SzkolnoRewalidacyjny Szkola Zycia w Rybniku, Rybnik - Poland Śląskie (școală specială); Primary School IV Murska Sobota, Murska Sobota - Slovenia (școală specială); Vocational Special Education High School of Athens, Athens - Greece (școală specială vocațională); Zubeyde Hanim Ilkokulu, Istanbul - Turkey (școală integratoare); Agrupamento de Escolas de Vilela, Paredes - Portugal (școală integratoare); Eurospeak Limited, Dublin - Ireland  (organizație cu competențe în IT și educație); Asociación de Graduados e Ingenieros Técnicos de Telecomunicación de Extremadura, Badajos - Spain  (organizație cu competențe în IT și educație).
Rezultatele proiectului, în curs de realizare, vor fi:
1. Biblioteca virtuală conținând minimum 72 de materiale digitale adaptate pentru elevii cu CES, atât pentru activități fizice și on-line: scurte filmulețe, povești virtuale, aplicații, PPT-uri, care să poată fi traduse în toate limbile partenere, structurată pe: șase domenii de intervenție: dezvoltare cognitivă; limbaj și comunicare; dezvoltare psihomotrică (motricitate fină, grosieră, formă, culoare, lateralitate, orientare spațio-temporală); stimulare senzorială; aptitudini de bază (a mânca, a se îmbrăca, a se spăla etc); dezvoltare socio-emoțională și trei niveluri de vârstă: primar (până la 10/12 ani); gimnazial (peste la 10/12 ani) și vocațional.
2. Ghidul practic ,,Cum să creezi o resursă digitală?"
Realizarea și promovarea acestora este posibilă prin implementarea unor acțiuni bine structurate:
I. Planul internațional de activități: patru vizite de proiect (TMP) și patru activități de învățare (LTTa)
Pe parcursul anului 2022, cadrele didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea au participat la patru dintre aceste activități: La vizita de proiect din Caceres, Spania în luna martie 2022 - doi participanți (Pantazi Teodora, Kiss Ramona); La activitatea de învățare: Workshop-ul international ,,Dezvoltarea materialelor digitale" din Rybnik, Polonia în luna mai 2022 - cinci participanți (Pantazi Teodora, Calamar Daniela, Birău Florica, Poszet Camelia, Ficuț Silvia); La activitatea de învățare: Workshop-ul international ,,Dezvoltarea materialelor digitale" din Istanbul,Turcia în luna septembrie 2022 - cinci participanți (Pantazi Teodora, Cardoș Alina, Bondar Ramona, Gorgan Lavinia, Ban Gabriela); La vizita de proiect din Dublin, Irlanda în luna octombrie 2022 - doi participanți (Pantazi Teodora, Ilisie Carmen); Pentru anul 2023 sunt planificate două vizite de proiect, în Turcia (aprilie 2023) și România (octombrie 2023) și două activități de învățare, în Slovenia (martie 2023) și Grecia (mai 2023).
II. Planul național de activități, implementat de către fiecare partener: Workshopuri locale pentru specialiștii din instituție pentru a-și dezvolta competențele IT necesare pentru a crea și adapta materialele digitale; Crearea materialelor digitale de către grupul țintă de specialiști și postarea acestora pe pagina web a proiectului; Activități de pilotarea materialelor digitale la clasă de către beneficiarii direcți ai proiectului - alți profesori din școală și elevii lor; Workshopuri locale de adaptare a materialelor pilotate realizate de grupul țintă, cu sprijinul beneficiarilor direcți; Workshopuri locale cu echipa de proiect și grupul țintă pentru a lucră împreună la ghid; Forumuri de discuții pentru profesori și părinți - grup de suport; Conferința Maraton Digital PER_SEN.
Până în acest moment, în urma participării la cele două workshopuri internaționale și la patru workshopuri locale, cadrele didactice din școală au realizat un număr de 16 materiale digitale, care sunt pilotate, testate la clasă de către toți profesorii interesați, respectiv în curs de adaptare și traducere în toate limbile proiectului. Toate observațiile pe parcurs se vor constitui în ghidul practic. La activitatea de învățare din Slovenia, materialele tuturor partenerilor vor fi puse împreună în biblioteca virtuală, iar la activitatea de învățare din Grecia, ghidul va prinde formă.
O activitate importantă de diseminare a primelor rezultate ale acestui proiect a fost workshopul ,,Resurse educative digitale pentru elevii cu CES", susținut de patru cadre didactice membre în echipa de proiect (Pantazi Teodora, Ilisie Carmen, Calamar Daniela, Cardoș Alina) în cadrul Conferinței Naționale a Psihologilor Școlari, în luna noiembrie 2022, unde au fost prezentate atât materialele digitale realizate cât și modalități de realizare a acestora.
Proiectul se va finaliza cu Conferința Maraton Digital PER_SEN, planificată pentru luna octombrie 2023 cu ocazia vizitei de proiect din România, la care vor participa toți partenerii internaționali și locali, dar și reprezentanți ai comunității profesionale, interesați de acest subiect.
De asemenea, cadrele didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea au fost implicate activ în anul care a trecut și în implementarea unui alt proiect Erasmus+ KA220 ,,Teach me to help!", coordonat de Asociația CES - Colaborăm Educăm Sprijinim, în care școala este partener local. Școala a găzduit fizic activitatea de învățare internațională, care a avut loc în Oradea, furnizând prin intermediul a patru cadre didactice un curs de formare participanților. Ulterior, cinci cadre didactice ale școlii au participat la activitatea de formare organizată în cadrul proiectului în Bulgaria, iar patru cadre didactice la cea din Polonia.
Ambele proiecte sunt coordonate la nivel European de d-na prof. psihopedagog Teodora Pantazi, director al Centrului Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea și membru fondator/director executiv al Asociației CES.
Prof. Teodora Pantazi,
coordonator de proiect
Vedeţi mai multe poze în Galeria foto: Proiectul Erasmus+ ,,Digital PER_SEN”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:28:58 Ora standard a Europei de Est