Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul Erasmus+ „Teach me to help!”, implementat de Asociația CES

Învață-mă să ajut!

Proiectul Erasmus+ „Teach me to help!”, implementat de Asociația CES

„Teach me to help!/Învață-mă să ajut!" cu acronimul T2H este un parteneriat de cooperare în educație școlară Erasmus+ KA220, finanțat de Comisia Europeană prin ANPCDEFP și implementat în perioada ianuarie 2022 - decembrie 2023 de opt organizații din șapte țări europene: două asociații profesionale; două inspectorate școlare, trei școli și o universitate privată: Asociația CES - Colaborăm Educăm Sprijinim, Oradea, Romania - coordonator, Sdruzhenie ,,Asociacia Dyslexia''- Bulgaria Ruse, Bulgaria, Directorate of Primary Education of Thesprotia, Ηγουμενιτσα, Greece, Il Milli Egitim Mudurlugu, İzmit, Turkey, Zubeyde Hanim Ilkokulu, Istanbul, Turkey, Agrupamento de Escolas de Fornos de Algodres Portugal, Fornos de Algodres, Portugal, Scuola Secondaria Statale 1° Grado Antonio Gramsci, Palermo, Italy, Wyzsza Szkola Biznesu I Nauk O Zdrowiu, Lodz, Poland.

Scopul proiectului este de a sprijini triunghiul educațional: elevi cu CES (cerințe educative speciale)/TSI (tulburări specifice de învățare) - profesioniști - părinți pentru a facilita dezvoltarea și incluziunea acestor elevi prin împărtășirea și multiplicarea unor exemple de bune practici între specialiști din țările partenere.
Fiecare partener va beneficia de sprijinul unor parteneri locali, care pot fi: școli, inspectorate școlare județene, universități, centre de cercetare, centre sau organizații de formare, asociații profesionale sau de părinți, care vor ajuta partenerul de proiect la identificarea specialiștilor și familiilor aflate în nevoie și desfășurarea activităților propuse. În România, partenerii locali ai Asociației CES în acest proiect sunt: Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea, Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Casa Corpului Didactic Bihor, Universitatea din Oradea, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, Asociatia TopFormalis.
Pentru acest proiect au fost propuse două rezultate sau produse intelectuale: 1.Un set de ghiduri metodologice/suporturi de curs. trei pentru părinți și unul pentru părinți. Fiecare ghid este dedicat unei tematici specifice, oferind informații teoretice și sfaturi practice: Ghidul 1: Dezvoltare emoțională prin terapie prin artă, Ghidul 2: Integarea elevilor cu TSI în clasă. Intervenții în dislexie și ADHD, Ghidul 3: Integrare senzorială și Metoda moving story/povestirii în mișcare, Ghidul 4: Sugestii practice pentru părinți. Toate ghidurile vor fi disponibile în limba engleză și toate limbile partenerilor, on-line și în format printat și vor fi însoțite de un set de lecții/instrucțiuni video. 2.Platforma E-learning va fi dezvoltată pe baza ghidurilor și lecțiilor video. Cursul pilot online va fi disponibil pe platformă în toate limbile partenerilor .
Realizarea acestora este posibilă prin implementarea unui set de activități, atât la nivel internațional, cât și la nivelul fiecărei organizații/instituții partenere: I. participarea coordonatorilor și echipei de proiect la vizitele de proiect. În acest sens câte doi membri ai Asociației CES, cadre didactice la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea au participat la vizitele de proiect: în aprilie 2022 în Fornos de Algodres, Portugalia și în octombrie 2022 în Igoumenitza, Grecia.
II. participarea tuturor echipelor la trei activități internaționale/LTTA de formarea formatorilor (TOT) sub genericul: ,,Modalități de reabilitare și incluziune a elevilor cu CES și TSI", fiecare rezultând într-un curs de formare local, în fiecare țară parteneră și în unul dintre cele trei ghiduri pentru profesori/suporturi de curs.
1. Echipa din România, formată din patru cadre didactice, prof. psihopedagogi de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea (Teodora Pantazi, Carmen Ilisie, Ramona Kiss, Lavinia Gorgan) și conf. univ. dr. Laura Bochiș de la Universitatea din Oradea au susținut primul dintre cele trei cursuri internaționale: ,,Dezvoltare emoțională prin terapie prin artă" în mai 2022 în Oradea, România pentru un grup de 33 de participanți din cele șapte țări partenere în proiect.
Pe parcursul vizitei din România, a avut loc și o masă rotundă, găzduită de Inspectoratul Școlar Județean Bihor, la care au participat toți partenerii locali.
2. La cursul „Integrarea elevilor cu TSI în clasă. Intervenții în dislexie și ADHD", susținut de echipa din Bulgaria și Portugalia în luna septembrie 2022 în Ruse, Bulgaria au participat cinci cadre didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea: prof. psihopedagog Teodora Pantazi, prof. psihopedagog Carmen Ilisie, prof. educator Paula Corb-Manole, prof de sprijin Luminița Oros și prof de psihopedagogie specială Jesica Bolduț.
3. La ultima activitate de învățare, cursul „Integrarea senzorială și Metoda Moving story/Povestirii în mișcare", susținut de echipa din Polonia în noiembrie 2022 în Lodz, Polonia au participat patru cadre didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea: prof. psihopedagog Teodora Pantazi, prof. psihopedagog Rodica Haș, prof. psihopedagog Maia Indrie, prof de psihopedagogie specială Liliana Vidican și două cadre didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Cristal" Oradea: prof. pentru învățământul special preșcolar Popa Sanda și prof. psihopedagog Bianca Buboiu.
III. activități demonstrative privind metodele învățate susținute pentru colegi sau părinți de către participanții la activitățile de formare internaționale.
IV. organizarea unor cursuri locale pentru cadre didactice, câte unul pentru fiecare dintre cele trei metode învățate bazate pe cursuri, ghiduri și lecțiile video de către participanții la LTTa/TOT.
În acest sens au fost introduse în oferta Casei Corpului Didactic pentru anul școlar 2022-2023 următoarele trei cursuri de formare: 1. Terapiile prin mediere artistică - punte între abilitate și dizabilitate. Utilizarea muzicii, dansului și artelor plastice în dezvoltarea personalității și recuperarea elevilor cu cerințe educative speciale 2. Abordări alternative de recuperare și integrare - Strategii cheie și rolul facilitatorului în adaptarea elevilor cu CES/TSI (tulburări de învățare, ADHD, autism, etc.) la mediul școlar 3. Strategii de recuperare și integrare a copiilor cu tulburări de integrare senzorială și dificultăți de interrelaționare socială
V. organizarea Cursului pilot - pe Platforma E-learning.
VI. organizarea unor workshopuri pentru părinți, câte unul pentru fiecare dintre cele trei metode învățate.
VII: inițierea și medierea unui grup de suport pentru profesori și părinți.
Toate rezultatele proiectului vor fi prezentate comunității profesionale în cadrul conferințelor de diseminare a proiectului, organizate în fiecare țară parteneră, ultima, în luna octombrie 2023 în Oradea, România, de către coordonatorul de proiect, la care vor fi prezenți reprezentanții tuturor partenerilor.
Proiectul este coordonat la nivel european de d-na prof. psihopedagog Teodora Pantazi, director executiv al Asociației CES, aplicantul proiectului, dar și director la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea.
Teodora Pantazi,
 coordonator de proiect
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Proiectul Erasmus,,Teach me to help!", implementat de Asociația CES. 

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:24:54 Ora standard a Europei de Est