Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Apel de proiecte pentru dotarea cu echipamente și mobilier a școlilor

În cadrul videoconferinței lunare cu primarii bihoreni,

Apel de proiecte pentru dotarea cu echipamente și mobilier a școlilor

Prefectul Dumitru Țiplea a prezentat miercuri, 18 ianuarie 2023, în cadrul videoconferinței lunare cu primarii bihoreni, un apel de proiecte pentru dotarea cu echipamente și mobilier a școlilor de la nivelul județului Bihor. Alături de edilii bihoreni, la ședință au participat inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Horea Abrudan, precum și directorii de școli de la nivelul județului.

Apelul ,,Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe" a fost lansat de către Ministerul Educației și este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
La nivel național apelul vizează două obiective:
1. Digitalizarea școlilor prin: dotarea laboratoarelor de informatică cu noi resurse tehnologice digitale, asigurarea sălilor de clasă cu echipamente și resurse tehnologice digitale
dotarea cu laboratoare informatice și cu ateliere de practică digitale specifice domeniului de calificare (simulatoare etc.) a unităților de învățământ profesional și tehnic, a unităților de învățământ profesional și tehnic (cu excepția celor cu profil agricol).
2. Îmbunătățirea infrastructurii educaționale prin: dotarea cu mobilier a sălilor de clasă  pentru toate nivelurile de învățământ, de la preșcolar la liceu, a spațiilor sportive din palatele copiilor și cluburi, cluburi sportive, dotarea cu materiale și echipamente didactice a laboratoarelor și cabinetelor școlare, echiparea cu ateliere de practică în funcție de specializare și de nevoile concrete a unităților de învățământ profesional și tehnic.
Bugetul alocat la nivel național este de cca 1 miliard de euro.
Prefectul a prezentat o radiografie a nevoilor unităților de învățământ din Bihor, din care reiese faptul la nivelul județului pot beneficia de acest proiect 3.253 de săli de clasă care în ultimii 5 ani nu au fost modernizate, precum și 57 de laboratoare de fizică, 52 de laboratoare de chimie, 61 de laboratoare de biologie și 240 de cabinete școlare care în ultimii 10 ani nu au primit dotări și echipamente moderne.
,,În primul rând, doresc să felicit directorii unităților de învățământ pentru că gestionează cel mai important patrimoniu pe care îl avem, copiii noștri. Astăzi avem o mare oportunitate, aceea de a schimba împreună infrastructura sistemului de învățământ din Bihor. Putem atinge acest obiectiv prin buna comunicare între primării și școli, pentru absorbția masivă a fondurilor, județul Bihor având deja tradiție în acest sens. Mă voi asigura că toate instituțiile cu atribuții vă vor oferi sprijin și voi interveni oriunde apar blocaje pentru a avansa în acest demers", a declarat prefectul Dumitru Țiplea.   
Inspectorul școlar general Horea Abrudan a solicitat celor prezenți implicare maximă în atragerea fondurilor și a adresat mulțumiri prefectului Dumitru Țiplea pentru sprijinul constant oferit Inspectoratului Școlar Județean.  
Solicitanți eligibili în cadrul prezentului apel sunt:
- toate tipurile de unități administrativ-teritoriale (comune, orașe, municipii și județe);
- instituțiile de învățământ superior de stat care au înființate în cadrul lor unități de învățământ preuniversitar;
- statele majore ale categoriilor de forțe/comandamente de armă, care au înființate în cadrul lor unități de învățământ preuniversitar.
Beneficiari reali ai fondurilor sunt:
- unități de învățământ preuniversitar publice acreditate;
- unități conexe: palate ale copiilor, cluburi școlare, cluburi sportive, centre județene de asistență psihopedagogică.
Depunerea proiectelor se realizează exclusiv on-line până la data limită 19.03.2023, prin platforma electronică dedicată PNRR https://proiecte.pnrr.gov.ro/  
Potențialii beneficiari ai apelului pot adresa întrebări legate de depunerea cererilor de finanțare la adresa de e-mail: consultare.pnrr@edu.gov.ro.
Cancelaria Prefectului
Județul Bihor

Trimite email
duminică, 21 decembrie 2025 la 16:21:50 Ora standard a Europei de Est