Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activitate dedicată lui Mihai Eminescu. Înțelegerea conceptelor de geniu și genialitate

În parteneriat cu Universitatea din Oradea, invitat special, doamna profesor, univ. dr. Delia Bîrle

Activitate dedicată lui Mihai Eminescu. Înțelegerea conceptelor de geniu și genialitate

Încă din primii ani de școală auzeam despre acest mare geniu al literaturii române, creator de poezie și proză al cărui frumos portret se regăsea în toate manualele și ale cărui versuri le știam aproape pe dinafară. De la ,,Somnoroase păsărele" până la ,,Luceafărul", le citeam, le memoram, le recitam, le puneam sub lupa analizei literare, dar le și simțeam, căci această minte strălucită și suflet profund reușea să creioneze o emoție aparte, specifică, pe care o puteam identifica dintre mii de opere, creația eminesciană.

Cu toate acestea, atunci când admirăm o operă de artă, o lucrare frumoasă care ne absoarbe interesul prin farmecul ei unic, arareori privim artistul din spate care ne pune față în față cu esența frumosului pe care acesta, la rândul lui, l-a suferit prin propriile trăiri.
Vineri, 13 ianuarie 2023, am avut ocazia să pătrundem în universul artistului, sau mai bine zis în mintea sa de geniu printr-o analiză psihologică a fundalului biografic, dar și a complexității naturii scrierilor sale, fie ele filozofice, fie romantice. Un geniu neînțeles, putem spune, ce prefera să se cufunde în umbra neîncrederii, să se retragă în propriul univers în care își așternea cu cerneală propriile gânduri și trăiri la un nivel pe care marii critici abia reușeau să îl atingă. Romantic, melancolic și profund, marele scriitor își împărtășea intimitatea sentimentelor cu un condei, lăsându-se purtat de a sa viziune asupra lumii care azi ne oferă o perspectivă inedită, pe care doar geniul eminescian o poate reliefa.
Un pasaj care mi-a atras atenția, lecturând unicul roman al scriitorului, Geniu pustiu, este următorul: ,,A trece prin lume singur, mărginit în pași, în ochi, să te zvârcolești în strâmtoarea sufletului tău celui rece, să cauți a-l aprofunda și să vezi că e secat și că apele sale se pierd în nisipul secăciunei sociale, să ard de căldura unei societăți de oameni ce trăiesc numai din ura unuia cătră celălalt". Pentru prima oară m-am gândit la cel ce se află în spatele acestor cuvinte, nu la personaj, ci la scriitor, și pot spune că m-au atins pe suflet în profunzime făcând această conexiune. Vorbe la care, undeva într-un ungher al minții mele, m-am gândit și eu la un moment dat în viață, însă numai văzându-le acum, așternute pe hârtie, le-am înțeles sensul profund. Consider că, un atu al geniului este gândirea profundă și dincolo de vitrină pe care acesta o poate formula mai apoi printr-o traducere simplificată a adevăratei esențe a vieții pentru acei care îi caută sensul.
De o întâlnire absolut inedită cu poetul național au avut parte elevii claselor a XI-a A și B ai Liceului Teologic Baptist Emanuel din Oradea, în cadrul unei activități desfășurate în colaborare cu Universitatea din Oradea. Invitatul special al doamnei prof. dr. Alina Burcă a fost doamna prof. univ. dr. Delia Bîrle, un reputat psiholog și invitat al multor conferințe pe teme diverse ale psihologiei. Subiectul activității dedicate lui Mihai Eminescu a fost înțelegerea conceptelor de geniu și genialitate, explicate pe înțelesul elevilor din perspectiva unui specialist. Frumusețea acestor minute de popas meditative la ceas aniversar a fost chiar ,,genialitatea" doamnei psiholog de a-i captiva pe tinerii unei generații mereu în mișcare, în căutare de nou și greu de oprit din iureșul în care sunt prinși. Preț de câteva zeci de minute, toți ochii și toată atenția elevilor s-au focalizat pe materialul bine structurat, ușor de pătruns și extrem de accesibil lor, astfel că, la finalul prezentării, elevii au avut întrebări deosebit de incitante pentru doamna profesor. S-a adeverit încă o dată dictonul: Nu cantitatea, ci calitatea!
Luiza Domocoș, clasa a XI-a A
Prof. dr. Alina Burcă
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Activitate dedicată lui Mihai Eminescu. Înțelegerea conceptelor de geniu și genialitate.

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 11:48:59 Ora standard a Europei de Est