Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activități ,,ZICI” la Școala Gimnazială Nr. 11, Oradea

Ziua Internațională a Cititului Împreună 2023, la a șaptea ediție națională

Activități ,,ZICI” la Școala Gimnazială Nr. 11, Oradea

Ziua Internațională a Cititului Împreună 2023, la a șaptea ediție națională, este parte a unui eveniment internațional condus de organizația americană LitWorld din 2010 și Citim Împreună România.

Milioane de oameni din peste 170 de țări, împreună cu părinți, cadre didactice, bibliotecari, librari, prieteni, iubiți, familii, împreună cu copii de toate vârstele, toți iubitorii de cărți și povești, iau o carte în mâini și citesc cu voce tare, ca formă de împărtășire a cunoașterii.
Nu există om căruia să nu-i placă poveștile din cărți, lumea ascunsă între coperți, ci oameni care încă nu știu să citească sau care nu s-au întâlnit, încă, cu cea mai potrivită carte. Se știe că cititul îți dezvoltă imaginația, abilitatea de a-ți exprima emoțiile, gândirea critică. Studiile arată că persoanele care citesc îi înțeleg mai bine pe ceilalți, și se pot pune în pielea altora, pentru a-și da seama cum se vede o anumită situație prin ochii celorlați, deci, se dezvoltă empatia. Psihologii susțin că cititul împreună are beneficii imense, mai ales pentru micuți, copiii cărora li se citește zilnic vor avea un avans de aproape un an comparativ cu acei copii cărora nu li se citește cu voce tare în fiecare zi.
La fel ca și în anii trecuți, în  școala noastră începând cu 1 februarie 2023, am organizat activități pe clase care promovează lectura. ,,O carte, un glas, multe urechi!" a fost sloganul care a îndemnat numeroși elevi și profesori să facă un popas pentru lectură. Pe parcursul celor aproape două săptămâni, au trecut prin sala de lectură a bibliotecii elevi din clasele: I D, învățătoare Ramona Brezovsky, clasa a II-a A, învățătoare Alexandra Sas, clasa a II-a C, învățătoare Florica Vancea, clasa a III-a A, învățătoare Carmen Matei, clasa a III-a C, învățătoare Aura Andor, clasa a IV-a A, învățătoare Dana Pop, clasa a VII-a B, prof. Sanda Checicheiș, clasa a VII-a D, prof. Alina Șaitoș. Cu mic cu mare, fiecare cu dicția și expresivitatea specifică vârstei și experienței în ale cititului cu voce tare, pe roluri, copiii au lecturat împreună, texte din literatura română sau universală clasică, literatura română sau universală contemporană (H. Ch. Andersen - Crăiasa Zăpezii, Tudor Arghezi - Cartea cu jucării, Adina Rosetti - Povestea kendamei pierdute etc.)
Am dezbătut împreună cu copiii subiectele povestirilor, au interpretat texte la prima vedere și i-am obișnuit să înțeleagă mesajele textelor citite. Firește că s-au remarcat participanții de la cercul de lectură, dar am avut și surprize de elevi din clasele primare (Mateiaș Dan - clasa a III-a A) care ne-au impresionat de-a dreptul.
La orele de limba română s-au mai organizat astfel de activități și la alte clase. Indiscutabil, acestea contribuie la formarea lectorilor, sperăm noi, poate chiar pentru toată viața.
Bibliotecar, Lup Mariana
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Activități ,,ZICI” la Școala Gimnazială Nr. 11, Oradea.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:01 Ora standard a Europei de Est