Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Experiență europeană în domeniul învățământului pentru profesori

Dascăli salontani în capitala andaluziană

Experiență europeană în domeniul învățământului pentru profesori

Colegiul Național „Teodor Neș" din Salonta depune eforturi susținute pentru a oferi elevilor și profesorilor practică de specialitate și stagii de perfecționare în cadrul unor mobilități internaționale.

Ultimul stagiu s-a desfășurat în capitala Andaluziei, la Sevilla (Spania) și a fost definit drept o mobilitate de „Job Shadowing" - un tip de instruire constând în experimentarea modului de lucru într-un anumit domeniu, prin asistarea unui lucrător în acel domeniu, în altă parte decât la propriul loc de muncă.
Marea familie a Colegiului Național „Teodor Neș" din Salonta se bucură de beneficiile unei noi finanțări în cadrul Programului Erasmus+, având ca beneficiari atât elevii informaticieni, cât și două grupuri de profesori de Informatică. Dintre grupurile de profesori, unul a finalizat recent un stagiu de „Job Shadowing" la Sevilla, iar al doilea urmează să participe la un curs de formare și perfecționare la Barcelona. Acest proiect este al doilea din prezenta acreditare Erasmus+, grantul total al celor trei mobilități aferente fiind de 82.185 euro.
Derulat la Sevilla (Spania) pe o durată de cinci zile, stagiul de „Job Shadowing" (instruire prin asistență) a fost facilitat de către firma Cesur - Centro Oficial de Formacion Profesional, prin intermediul organizațiilor intermediare Euromind și Idevelop. Desfășurat în intervalul 13-17 februarie 2023, activitatea i-a avut ca participanți pe cadrele didactice ale colegiului salontan, având specialitatea Informatică: Dana Canahai, Florentina Galea și Illyes Lajos-Demeter.
Profesorii de informatică au avut prilejul de a-și completa instruirea vizând aplicarea metodelor moderne de predare la clasă, și-au îmbogățit deprinderile privind metodologia predării disciplinelor profesionale într-o limbă străină (spaniolă și engleză), s-au familiarizat cu diferențele și asemănările dintre sistemul educațional spaniol și sistemul educațional românesc, și-au completat experiența anterioară cu o mai mare varietate de metode pentru creșterea interesului elevilor față de subiectul în discuție și au observat maniera de adaptare a metodelor de predare la public.
Printre activitățile la care au participat se numără întâlniri și discuții elaborate cu profesorii și cu elevii spanioli, studierea planurilor de învățământ și vizualizarea unor planificări calendaristice, asistențe la ore și la diferite sesiuni de prezentări. Pe parcursul desfășurării stagiului, profesorii din România au fost permanent asistați de către tutorii de stagiu, doamnele Maria Paz Luque Marquez de la școala Cesur, respectiv Marta Garcia de la compania Euromind - Idevelop.
Derularea proiectului din cadrul Programului Erasmus+ continuă prin implementarea, la începutul lunii aprilie, a stagiului de formare a profesorilor la Barcelona, urmând, în luna august 2023, mobilitatea VET a elevilor informaticieni de la Colegiul Național „Teodor Neș" din Salonta.
Dana-Maria Canahai
Andrei Ovidiu Petrache

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 10:53:56 Ora standard a Europei de Est