Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevi ai Liceului Sanitar „Vasile Voiculescu” și-au dat întâlnire cu viitorul la Universitatea din Oradea

Aproape o sută de elevi de la Liceul Sanitar au vizitat, joi, Universitatea din Oradea

Elevi ai Liceului Sanitar „Vasile Voiculescu” și-au dat întâlnire cu viitorul la Universitatea din Oradea

Aproape o sută de elevi, din clasele a XI-a și a XII-a, de la Liceul Sanitar „Vasile Voiculescu" au vizitat, joi, 2 martie 2023, Universitatea din Oradea. Întâlnirea elevilor cu mediul academic face parte din seria de activități dedicate orientării în carieră, desfășurate în săptămâna „Școala altfel".

Ziua liceenilor sanitari a început, firesc, la Facultatea de Medicină și Farmacie. Cei mai mulți dintre viitorii absolvenți exprimându-și dorința ca, din toamnă, să devină studenți ai acestei facultăți.
În campusul central al Universității din Oradea, elevii de la „Vasile Voiculescu" și dascălii lor au trecut, pe rând, prin laboratoarele și sălile de curs ale facultăților de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației (IETI), Informatică și Științe, respectiv Științe Socio-Umane.
La IETI, tinerii au descoperit domenii ale cercetării de top în materie de resurse regenerabile, supraconductibilitate, sisteme de climatizare.
Laboratoarele Facultății de Informatică și Științe, mai ales cele de biologie, chimie și fizică i-au fascinat pe elevi. Aceștia au descoperit că, în anii de facultate, pot și chiar trebuie să experimenteze cât mai mult în viitoarele lor domenii de competență. Cu prilejul vizitei lor, oaspeții Universității din Oradea au fost surprinși să afle că, pe piața locală a muncii, există o importantă cerere de specialiști pentru domenii precum: biologia, chimia sau fizica medicală.
Cu multă bunăvoință, cadrele Departamentului de Psihologie, de la Facultatea de Științe Socio-Umane, s-au oferit să-i ajute pe liceenii orădeni în a-și găsi cariera potrivită. Pentru asta ei nu trebuie decât să completeze un formular disponibil on-line.
La final, elevii au spus, cu toții, că vizita lor la Universitatea din Oradea va însemna, cu siguranță, un moment important în alegerea facultății pe care o vor urma. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:39:09 Ora standard a Europei de Est