Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mentalitate deschisă versus mentalitate închisă în educație

Programul de formare

Mentalitate deschisă versus mentalitate închisă în educație

,,Care este profesorul tău preferat? Ce anume l-a făcut să rămână întipărit în mintea și sufletul tău peste ani?" Iată două dintre întrebările la care au fost invitați să răspundă, de această dată, chiar profesorii participanți la cursul susținut de SuperTeach România, la Colegiul Național „Octavian Goga" din Marghita, în perioada 17 - 19 februarie 2023.

În ciuda faptului că a fost vacanță și final de săptămână, peste 20 de cadre didactice din Marghita și împrejurimi, din Oradea, Arad și Târgu Mureș și-au dat întâlnire cu provocările personale și profesionale, în speranța de a găsi soluții. Workshop-ul a fost facilitat de Ana Gorcea și Florina Grecu, formatori SuperTeach, acreditați de Institutul Arbinger.
Programul de formare Mentalitatea Deschisă în Educație (MDE) este un program al Institutului Arbinger, lider mondial în schimbarea mentalităților, și care, în premieră mondială, este implementat la nivelul unui sistem educațional național. În România, este susținut de Institutul Dezvoltării Personale (IDP).
Răspunsurile participanților la întrebările de mai sus au avut un element comun. Profesorii care au rămas întipăriți în sufletul nostru au fost cei care ne-au intuit potențialul și ne-au învestit cu încrederea lor. Cum ar arăta societatea dacă fiecare omuleț ar avea parte de astfel de profesori, care să-l ajute să-și descopere darul cu care a venit pe această lume, să și-l dezvolte, pentru ca mai apoi să-l dea ofrandă semenilor... Aceasta este dificila și nobila noastră misiune.
Descoperirea și dezvoltarea măreției, a talentului și potențialului în fiecare copil este însă misiune imposibilă, atât timp cât suntem prizonierii cutiilor mentalității închise. În momentul în care acționăm dintr-o mentalitate închisă, cel mai mult timp îl alocăm corectării greșelilor elevilor noștri. La polul opus, un profesor cu mentalitate deschisă va acorda corectării cel mai puțin timp, în favoarea construirii relațiilor, a ascultării, înțelegerii și comunicării cu elevii. Pentru a ne îndeplini cu adevărat rolul de dascăli, e nevoie de introspecție, de reflecție, de conștientizare și de cultivarea unei mentalități deschise, deoarece mentalitatea este cea care determină comportamentul. În acest fel, atenția noastră se va deplasa dinspre noi înspre elevii noștri spre a-i vedea cu adevărat, spre a le descoperi și înțelege nevoile și provocările și în funcție de acestea să le ajustăm pe ale noastre astfel încât să le putem fi de un real folos. E dificil? Și da și nu. Putem începe cu o întrebare retorică: ,,Cum aș face dacă aș acționa din dragoste față de elevii mei?", deoarece, să nu uităm că învățarea nu are loc între gura cuiva și urechea altcuiva, ci între inimi și minți.
Profesorii sunt motorul care dă viață sistemului având puterea de a transforma mediul educațional. E nevoie de profesori cu mentalitate deschisă, motivați și pasionați de ceea ce fac. Schimbarea mentalităților este însă un proces anevoios și de durată. În virtutea acestui adevăr recunoscut, finalizarea programului se va realiza doar după opt săptămâni valoroase de follow-up, perioadă în care vor avea loc întâlniri săptămânale, on-line, care vor viza aprofundarea principiilor și exersarea instrumentelor prezentate în cadrul workshop-ului.
Colegiul Național ,,Octavian Goga" Marghita a devenit, prin aceste activități, un spațiu educațional aparte, un factor de coagulare a energiilor cu scopul de a aduce o schimbare, de a face o diferență în educația generațiilor prezente și viitoare.
Director, prof. Ioan Bogdan Pop
prof. Loredana Braia
Vedeți mai multe în Galeria foto: Mentalitate deschisă versus mentalitate închisă în educație.

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 08:33:08 Ora standard a Europei de Est