Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Trei studenți orădeni, de la programul de studiu Modă și Design Vestimentar, au făcut un film

Pentru a-și promova propriile creații,

Trei studenți orădeni, de la programul de studiu Modă și Design Vestimentar, au făcut un film

„La început a fost ideea... Perla e un simbol pentru ceva ce trebuie să piară, ca noi să ne bucurăm de frumusețea ei. Poate sună foarte filosofic, dar, de fapt, așa începe orice colecție, cu un gând", explică Larisa Gașca, studentă în anul II, în cadrul programului de studiu de Modă și Design Vestimentar al Facultății de Arte a Universității din Oradea.

Împreună cu colegii ei, Teodora Ciorna și Casian Kerezsi, Larisa a făcut, din „gândul ce suna foarte filosofic" o colecție de îmbrăcăminte. Mai mult, cei trei și-au integrat colecția vestimentară într-un concept, „O seară de bal", i-a spus Casian. „Cu o tentă foarte barocă", adaugă Teodora.
Ținute, film, decoruri, scenariu, fotografii, reprezintă un tot care, la început, a fost o „temă de casă". Casian explică: „La facultate ni s-a cerut să creăm ceva nou, pornind de la perlă și costumul baroc. Noi am încercat să aducem, lângă aceste elemente, alte câteva ce țin de modernitate: materiale, culori, forme noi". Cei trei studenți orădeni au desenat nu mai puțin de 28 de costume. Cinci dintre acestea au luat formă, în atelierele Facultății de Arte, și au prins viață, purtate fiind de autorii lor, în film.
Clipul „The Trendy Pearl Collection" are deja câteva sute de vizualizări și a fost realizat, la fel ca și fotografiile colecției, de Casian. El face film, fotografie, modă și croitorie. „O haină arată cu totul altfel în mișcare. Cu ajutorul acestui film, am vrut să arătăm cum se vede colecția noastră... «pe viu». E important să te afirmi", spune Casian. La rândul ei, Larisa zice că „filmul își propune să inducă o stare. Un film explică mai bine, povestește...". „Filmul e modul prin care transmitem ce am vrut noi să spunem cu aceste creații vestimentare. Imaginile acestea sunt mai mult decât dezvăluie o plimbare a manechinelor pe catwalk", adaugă Teodora.
Totul, de la ținute, la povestea filmului, „O seară de bal" - după cum spune Casian, la modele, muzică, decor... a fost muncă de echipă. „Povestea a fost ideea mea", zice băiatul. Teodora s-a gândit că decorul e musai să fie „un beci din Cetate". Atmosfera: „Barocă, dramatică, veche...", completează Teodora.
Până și faptul că, în anumite secvențe ale filmului, modelele par să meargă înapoi are un sens. „Aceste momente au fost anume gândite și montate așa pentru a sugera întoarcerea în timp, la epoca baroc", subliniază Casian.
„Remarcabil", spune lect. univ. dr. Mădălina Brașoveanu - coordonatoarea proiectului celor trei tineri artiști, despre munca lor. „Filmul face parte dintr-un proiect mai amplu, una din tematicile seminarului de Istoria Artei. Ne-am propus o reinterpretare contemporană a barocului, iar cei trei studenți au preluat elemente din acea perioadă și le-au transpus într-un stil contemporan. Filmul este un fel de reclamă pentru colecția lor, dar au mai făcut fotografii, afișe, schițe... Trebuie să vă spun că toți studenții au răspuns foarte bine la această temă a barocului", afirmă lect. univ. dr. Mădălina Brașoveanu. Ea a mai adăugat că lucrările tinerilor artiști, inspirate de epoca barocă, sunt atât de bune încât și-ar dori să organizeze, pentru ei, o expoziție în afara facultății, poate chiar la Palatul Baroc. (B.C.)
Filmul realizat de studenții Facultății de Arte a Universității din Oradea poate fi urmărit aici: https://www.facebook.com/cassiankereji/videos/913347636516700

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:39:08 Ora standard a Europei de Est