Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Inteligențele multiple și viitorul profesional

Întâlnire cu elevii Colegiului Economic ,,Partenie Cosma

Inteligențele multiple și viitorul profesional

Joi, 9 martie 2023, la Colegiului Economic ,,Partenie Cosma" din Oradea, cu ocazia Săptămânii Meseriilor, a avut loc ,,Atelierul de consiliere și orientare în carieră", susținut de domnul drd. psiholog Alin Crețu.

La acesta au participat și următorii profesori ai școlii: Marcela Pașcalău, dr. ec. Marcela-Sefora Nemțeanu, Ianis Gheorghioi, Diana Herțe și Adela Rus. Evenimentul a fost dedicat elevilor din clasele a XII-a și a avut următoarele obiective: înțelegerea criteriilor de selecție a profesiei în context contemporan, conștientizarea plusurilor și a minusurilor personale, a rolului dezvoltării inteligenței și a nivelului IQ-ului în circumstanțele dezvoltării personale, respectiv a putea percepe fluiditatea și dinamica profesiilor.
Utilizând ca tehnică de prelegere psihodrama, psihologul drd. Alin Crețu a pus în evidență elementele care pot contribui la succesul elevilor, aspecte care pot afecta dezvoltarea IQ-ului acestora și moduri în care își pot îmbunătăți performanțele personale. De asemenea, au fost detaliate conceptele inteligentelor multiple, a fost utilizată metoda didactică a Conului de învățare dezvoltată de cercetătorul Edgar Dale, respectiv au fost evidențiate influențele emisferelor cerebrale asupra percepției mediului și a soluționării problemelor.
În ultima parte au fost prezentate profesii dispărute în urma progresului tehnologic, ocupații noi apărute, respectiv a fost detaliat rolul dezvoltării inteligenței și modalități originale de adaptare la noile realități economice. Au mai fost arătate modalități de selecție a personalului pentru diferite categorii de profesii.
La finalul activității, elevii care au fost extrem de implicați și cooperanți, au fost evaluați prin metode didactice psihodramatice.
Prof. dr. ec. Marcela-Sefora Nemțeanu

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 19:32:07 Ora standard a Europei de Est