Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Sindromul Burnout și provocările lumii contemporane”

Eveniment marca „TopFormalis”

„Sindromul Burnout și provocările lumii contemporane”

Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea a organizat marți, 14 martie 2023, la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai" din Oradea, seminarul cu tema „Sindromul Burnout și provocările lumii contemporane".

Activitatea s-a adresat elevilor, studenților, părinților și profesorilor  interesați în conștientizarea importanței unui stil de viață echilibrat și sănătos, respectiv a prevenirii suprasolicitărilor de orice fel. Seminarul a făcut parte din Proiectul „Clubul Prietenilor TopFormalis", ediția a VII-a, inclus în Calendarul Activităților Educaționale Județene al Inspectoratului Școlar Județean Bihor. La activitate au participat un număr de aproximativ 40 de persoane din Oradea și județul Bihor, acestea având posibilitatea să facă un valoros schimb de experiență cu cele două formatoare - prof. Maria Serafim (Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Orizont" Oradea), respectiv prof. Liana Sabo (Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir" Oradea). Pe parcursul seminarului, prin intermediul prezentărilor teoretice și al aplicațiilor practice, au fost analizate o parte dintre cauzele ce pot conduce la instalarea Sindromului Burnout în rândul cadrelor didactice (dezechilibrul între viața profesională și cea personală, asumarea unor responsabilități în exces, stare de sănătate  precară etc, efectele asupra stării fiziologice și psihologice a persoanei (deteriorarea accentuată a stării de sănătate fizică și mintală, oboseală cronică, slaba capacitate de reziliență ș.a.), precum și modalitățile de intervenție pentru prevenirea/ limitarea acestor efecte (realizarea unui raport optim între activitatea profesională și viața personală, practicarea unei alimentații sănătoase, implicarea în activități fizice relaxante etc). Prezentările teoretice au fost completate cu momente artistice susținute de elevi ai școlilor din județul Bihor. La finalul întâlnirii, toți cei prezenți au înțeles riscurile la care se expun prin implicarea necontrolată și exclusivă în viața profesională și au susținut că vor promova un stil de viață echilibrat atât pentru propria persoană, cât și pentru elevii lor.
Prof. univ. dr. Valentin Blândul

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 14:05:24 Ora standard a Europei de Est