Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vernisajul expoziției MÉMOIRES

Miercuri, 22 martie,

Vernisajul expoziției MÉMOIRES

În prezența artistului, miercuri 22 martie a.c., la Muzeul Țării Crișurilor, primul solo - show al artistului Samy Briss într-un muzeu din România - Expoziție de pictură | sculptură | desen.

  Muzeul Țării Crișurilor Oradea - Complex Muzeal organizează, miercuri, 22 martie 2023, ora 18.00, la sediul instituției muzeale din Strada Armatei Române, nr. 1/A, vernisajul expoziției de pictură, sculptură și desen, denumită sugestiv „Mémoires",  a artistului Samy Briss, care expune pentru prima dată într-un muzeu din România.
  Prezența expoziției „Mémoires" la Muzeul Țării Crișurilor se datorează în mare măsură Ministerului Culturii,Consiliului Județean Bihor și Primăriei Municipiului Oradea, alături de Ambasada Franței la București prin Institutul Cultural Francez, Ambasada Statului Israel la București și partenerii media Radio France Internationale, TVR Cultural, Radio România Actualități, Radio România Internațional, Radio România Cultural, Agerpres și Europa FM. Sponsor al evenimentului este Sun Wave Pharma.
  După 12 ani de la prima și ultima expoziție în România, Samy Briss, personalitate remarcabilă a lumii artistice internaționale, se întoarce acasă pentru o expoziție retrospectivă care însumează peste 110 lucrări de pictură, sculptură și desen, din toate etapele de viață ale artistului.
  „Cu o activitate expozițională apreciată de marile galerii din lume, Samy Briss și-a câștigat o binemeritată recunoaștere în afara granițelor țării. Multiculturalitatea operei sale ca expresie a libertății de gând și creație, unicitatea stilului său, compoziția aproape poetică a temelor sale, fac opera lui Briss inconfundabilă. Organizarea unei asemenea expoziții pentru prima dată în țară, reprezintă, fără îndoială, un demers substanțial, cu o profundă încărcătură simbolică, atât pentru artist, cât și pentru România", sublinia ministrul Culturii, Lucian Romașcanu, despre acest demers la care Ministerul este partener.
  S-a născut pe plaiuri moldave, la Iași, în 18 mai 1930, între Teatrul Național, grădina lui Avram Goldfaden (cel care a fondat la Iași, în 1876, primul teatru profesionist în limba idiș din lume) și capodopera arhitecturii religioase, Biserica Trei Ierarhi.  A urmat Institutul de Arte Plastice București și, concomitent, între 1950 și 1954, a frecventat atelierul pictorului Camil Ressu. Studiile efectuate în proximitatea modelatoare a lui Camil Ressu au impus ideea rigorii și autoexigenței pe fondul unei libertăți de expresie asumate, lucruri pe care Briss le-a deprins imediat în preajma uneia din personalitățile marcante ale artei românești, membru titular al Academiei Române. Inventiv și tenace, Samy Briss a făcut din creativitate o formă de expresie a eului profund, de valorificare a dialogului cu vizualul, esențializat în expresii memorabile. Ecourile copilăriei ieșene, arhitectura vechilor clădiri monumentale din frumosul oraș moldav îl vor însoți, ca o sugestivă recuperare a unui timp și a unui loc, toată viața. Între 1955 și 1957, participă la primele expoziții de pictură și grafică. Realizează decoruri și costume de teatru și lucrează ca asistent la catedra de scenografie de la Institutul de Teatru București, în preajma unor viitori mari regizori. În 1957, expune pentru prima dată la Trienala de Gravură din Elveția, unde reprezintă România. În 1958, Samy Briss, ca mulți intelectuali români, devine una dintre victimele valului de „realism socialist", arta oficială impusă de regimul comunist. Prima sa expoziție de pictură la București este interzisă. Părăsește România împreună cu familia, la sfârșitul anului 1959. După o lungă călătorie prin Europa, trecând prin muzee și galerii de artă din Viena și Napoli, realizând nenumărate schițe ale vremurilor trăite, ajunge cu vaporul la Haifa, în Israel.  Israelul îl apropie de valorile și simbolurile iudaice, de temele biblice, de tradițiile, sărbătorile și de muzica populară evreiască, pe care le vom regăsi, desigur, reflectate în opera sa. Tot acum, îl cunoaște pe cofondatorul mișcării Dada, Marcel Iancu, de care-l va lega o prietenie fructuoasă și decisivă pentru tot restul carierei. Din 1961-1966, de numele său se leagă realizarea unor decorațiuni murale pentru spitale, biblioteci, hoteluri, instituții publice etc.
 La îndemnul sculptorului Dani Karavan, cel care a realizat uriașa sculptură a zidului din parlamentul israelian, Knesset, numită „Rugați-vă pentru pacea Ierusalimului", Samy Briss expune pentru prima dată la Tel Aviv. Până în 1970 participă la mai multe expoziții de grup în Israel și în străinătate.
 Începutul anului 1971 îi aduce lui Briss primul contract cu adevărat important. Galeria pariziană Romanet îl invită să expună la Paris și îi propune un contract de exclusivitate pe 5 ani. Cu o condiție: să se mute la Paris. Odată acceptat contractul, urmează, din 1972, primele sale expoziții în Franța, Statele Unite și în întreaga lume. Contactul direct cu experiențe din arealul stilistic al lui Picasso, Paul Klee, Victor Brauner sau din repertoriul lui Braque, ori al pictorului din Vitebsk, M. Chagall, i-au reconfigurat patrimoniul de imagini din spațiul românesc, israelian, francez și nu numai. Ca o recunoaștere a artei și aprecierii la nivel internațional de care se bucură opera sa, în 2019, Samy Briss a fost numit Chevalier des Arts et des Lettres de către guvernul francez, la propunerea marelui om teatru și bunului său prieten, Georges Banu.
  Expoziția de la Muzeul Țării Crișurilor, care deschide seria expozițiilor din România, este cel mai amplu demers vizând arta lui Samy Briss în țara noastră. Peste 110 lucrări de pictură, sculptură, desen, neexpuse niciodată „acasă", reprezintă patrimoniul acestei expoziții. Ele vor fi completate de repere de viață personală și artistică, de asemenea, neexpuse în România. Fotografii din atelier, invitații la expozițiile personale și de grup din lumea întreagă, documente cu importanță majoră în devenirea sa, scrisori de la personalități importante ale lumii culturale internaționale, extrase din mari nume ale presei cotidiene și de artă, referitoare la opera sa, se vor regăsi, de asemenea, în expoziție.
O mențiune aparte: afișul expoziției interzise în România din 1959 și câteva dintre lucrările care ar fi trebuit să facă parte din acel demers, păstrate cu grijă de artist, vor întregi acest proiect expozițional.
 „Arta este expresia spiritului uman. Unde este sufletul în munca mea... ei bine, cu siguranță că este din cap și scapă prin mână (...) Cel mai rău lucru posibil pentru pictură este să impui o formă și să-l privezi pe pictor de libertatea sa. Este criminal, este criminal, ucide totul. Eu am trăit asta, a trebuit să trec prin asta (...) Tot ceea ce am de spus este spus prin pictura mea. Există doi creatori în spatele fiecărei lucrări de artă: persoana care a făcut-o și persoana care o privește. Pictura este o invitație la descoperire și la surpriză, din care oricine poate vedea și lua orice de care are nevoie pentru a purta cu el în propria călătorie prin viață", mărturisea Samy Briss despre crezul său artistic!
 Alese mulțumiri partenerilor acestui proiect expozițional, unic în România, în ceea ce privește opera lui Samy Briss: Ministerul Culturii, Ambasada Franței prin Institutul Cultural Francez, Ambasada Statului Israel, TVR Cultural, Radio România Actualități, Radio România Internațional, Radio România Cultural, Agerpres, Europa FM și sponsorului acestui eveniment, Sunwave Pharma.
 Inițiatorul și curatorul acestei expoziții este doamna Adina Rențea, specialist cu peste 30 de ani de experiență muzeală. Expoziția va rămâne pe simezele Muzeului Țării Crișurilor până în 30 aprilie a.c.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:18:12 Ora standard a Europei de Est