Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlnire cu executorul judecătoresc Beiușan Bogdan

Luni, în cadrul Centrului de Consiliere și Orientare în Carieră ,,Agora”

Întâlnire cu executorul judecătoresc Beiușan Bogdan

Luni, 27.03.2023, în Aula Albastră a Universității ,,Agora", a avut loc o întâlnire cu domnul Beiușan Bogdan, executor judecătoresc în cadrul Societății de Executori Judecătorești ,,Beiușan", eveniment organizat de către Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră.

Întâlnirea a fost mediată de către lect. univ. dr. Felix Popescu, membru al Centrului. În sală au fost prezenți studenți de la specializările Drept (anii I, II, III) și Poliție Locală (anii I, II).
În deschiderea întâlnirii, domnul Felix Popescu a mulțumit invitatului pentru faptul că a dat curs invitației de a avea o prelegere, a doua oară, în fața studenților Universității ,,Agora", în speranța că această vizită va avea o incidență anuală, având în vedere că profesia de executor judecătoresc, prin activitatea sa specifică, implică foarte multă răspundere, ca finalitate a circuitului procesual civil. Studenții au fost încurajați să ghideze discuția prin întrebări, pentru a depăși tiparele unei prelegeri clasice, didactice.
Printre întrebări și răspunsuri, domnul Beiușan Bogdan a explicat ce presupune profesia liberală de executor judecătoresc, etapele și condițiile de accedere la o astfel de profesie: deținerea diplomei de licență în domeniul drept, examenul de intrare în profesie, respectiv perioada de stagiatură, precum și alte aspecte interesante: competența teritorială, faptul că executorii aparțin de o cameră în subordinea curților de apel de pe lângă judecătoriile de resort, funcționează în baza unei legi de reglementare a profesiei și sub coordonarea Uniunii executorilor judecătorești la nivel național, respectând un cod deontologic propriu.
În cadrul expunerii, accentul s-a pus pe prezentarea procedurilor de executare silită, discuția fiind canalizată pe direcția executării bunurilor mobile și a bunurilor imobile, pragul financiar de la care se dispune executarea bunurilor imobile în cazul în care debitorul nu dispune de venituri sau conturi bancare ce pot fi poprite sau alte bunuri mobile, procedura de licitație a imobilului, respectiv procedura de punere sub sechestru - în cazul bunurilor mobile. S-a menționat și faptul că executorii judecătorești nu au competența de a popri salarii, pensii obținute sau de a pune sub sechestru bunuri mobile, imobile deținute în altă țară, dar au competența de a pune în executare o sentință civilă dată de instanțele judecătorești dintr-o altă țară, dacă implică un debitor ce se află în raza teritorială de competență a executorului.
Aspectul cel mai important l-a constituit prezentarea măsurilor de informatizare a procedurilor de executare - faptul că există o platformă multifuncțională în care executorul judecătoresc interacționează cu alte instituții ale statului înspre facilitarea procedurilor, precum și faptul că încă mai există loc de îmbunătățiri.
Dl. Beiușan Bogdan a făcut referire și la instituția validării popririi, un instrument esențial în combaterea situațiilor în care, din diferite motive, se încearcă tergiversarea sau sustragerea de la executarea silită. Studenții au fost interesați și de contestația la executarea silită, invitatul punctând faptul că executarea propriu-zisă decurge până la pronunțarea instanței. Studenții au mai dezbătut și un amănunt mai puțin mediatizat, acela că numărul posturilor scoase la concurs pentru executorii stagiari este foarte limitat - propunerile de vacantare fiind făcute de către camerele de executori judecătorești și depind de acceptul uniunii executorilor și al ministerului de resort. O consecință ce derivă din acest fapt a constituit punctul final al discuțiilor, acela că există pentru stagiari și o dificultate în a-și găsi un executor pe lângă care să își efectueze stagiul. Toate aceste discuții au ridicat un semn de întrebare, dacă nu există oare o necesitate în a schimba legea care reglementează profesia de executor?
În încheiere, dl. Felix Popescu a mulțumit domnului Beiușan Bogdan pentru modul interesant și interactiv în care s-a desfășurat întâlnirea cu studenții Universității ,,Agora".

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:21:40 Ora standard a Europei de Est