Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Omul, ca o carte deschisă. Puterea exemplului în educație”

Eveniment marca „TopFormalis”, organizat în 4 aprilie

,,Omul, ca o carte deschisă. Puterea exemplului în educație”

Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea, împreună cu partenerii săi - Universitatea de Vest „Vasile Goldiș" din Arad (reprezentată de conf. univ. dr. Vasilie Pop, directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic) și Asociația Alumni - Universitatea din Oradea (reprezentată prin conf. univ. dr. Dorin Coita, în calitate de președinte) au organizat marți, 4 aprilie 2023, seminarul online cu tema „Omul, ca o carte deschisă. Puterea exemplului în educație".

Activitatea s-a adresat elevilor, studenților, părinților și profesorilor interesați în promovarea valorilor morale și religioase autentice care le vor permite să devină exemple de urmat pentru cei din jur. Seminarul a făcut parte din Proiectul „Clubul prietenilor TopFormalis", ediția a VII-a, inclus în Calendarul Activităților Educaționale Județene al Inspectoratului Școlar Județean Bihor. La activitate au participat un număr de peste 250 de persoane din majoritatea județelor țării, acestea având posibilitatea să facă un valoros schimb de experiență cu invitații - Pr. prof. univ. dr. Constantin Necula (prodecan al Facultății de Teologie Ortodoxă „Andrei Șaguna" din cadrul Universității „Lucian Blaga" Sibiu), respectiv Cristian Tabără (producător TVR). Prin intervențiile sale, dar și răspunzând numeroaselor întrebări și comentarii venite din partea participanților, părintele Necula a subliniat importanța cunoașterii și promovării valorilor autentice românești în educarea tinerei generații și renunțarea la falsele mesaje educaționale, expresie a unui modernism greșit înțeles și a unei calități mereu discutabile. La rândul său, Cristian Tabără a pledat pentru promovarea firescului în conduita didactică și extra didactică, argumentată și asumată atât în școală, cât și în afara ei. La finalul întâlnirii, toți cei prezenți și-au exprimat încrederea că, deși în plan individual, nu se pot face multe lucruri pentru schimbarea opticii sociale, împreună, prin constituirea unei mase critice capabile să își asume inițiative, valorile autentice pot fi repoziționate la nivelul pe care îl merită, iar comunitatea școlară poate fi (și trebuie să fie!) orientată înspre însușirea acestora.
Prof. univ. dr. Valentin Blândul

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:54 Ora standard a Europei de Est