Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Innovative agricultural techniques to boost entrepreneurial skills of future farmers”

Un nou pas în implementarea proiectului

,,Innovative agricultural techniques to boost entrepreneurial skills of future farmers”

După întâlnirile de proiect din Portugalia, Grecia, România și Finlanda, a venit rândul Lituaniei să fie gazda unei astfel de întâlniri. În perioada 27-31 martie 2023, elevi și profesori din cele șase țări participante s-au reunit la Panevezys, Lituania pentru cea de-a cincea mobilitate transnațională a proiectului ,,Innovative agricultural techniques to boost entrepreneurial skills of future farmers" nr. 2020-1-IT01-KA202-008505.

România a fost reprezentată de un grup de nouă elevi și trei cadre didactice de la Liceul Tehnologic Nr. 1 Valea lui Mihai, toți pregătiți să coopereze cu partenerii europeni, să facă schimb de cunoștințe și bune practici în domeniul gestionării eficiente a unei afaceri în agricultură.
În cadrul mobilității s-a lucrat în grupe mixte (șase grupe compuse din elevi de la fiecare delegație) la activități practice specifice modulului „Cum pot controla, inova și îmbunătăți o afacere"?
Considerăm că a fost o săptămână extrem de productivă, cu activități diverse, care au evidențiat atât pregătirea de specialitate a participanților în domeniul agricol, cât și creativitatea acestora, spiritul atreprenorial, abilitățile de comunicare, capacitatea persuasivă. S-au propus idei de noi afaceri în agricultură, s-au creat etichete pentru produse agricole, s-au identificat noi piețe de desfacere și s-au propus modalități inovative de promovare online.
Elevii din Valea lui Mihai s-au declarat încântați de această experiență. Au învățat lucruri noi în specialitate, dar și-au făcut și prieteni noi, și-au lărgit universul cultural prin vizitele organizate de gazde la diferite obiective turistice.
În luna mai va avea loc cea de-a șasea mobilitate în cadrul acestui proiect, în Italia. Elevii așteaptă cu interes această nouă întâlnire, fiind hotărâți să profite de oportunitățile oferite pentru a deveni specialiști mai buni, dar și buni cetățeni europeni.
Rezultatele activităților proiectului sunt disponibile pe site-ul proiectului http://farmersforfuture.eu și pe platforma  https://www.etwinning.net/ro/pub/index.htm.
Director, prof. Zeffer Timea Erzsébet
Liceul Tehnologic Nr. 1, Valea lui Mihai
 

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:00:17 Ora standard a Europei de Est