Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Pod verde pentru viitor” – un liant între România, Italia și Turcia

În cadrul celei de-a doua mobilități din cadrul proiectului Erasmus+

„Pod verde pentru viitor” – un liant între România, Italia și Turcia

Un grup de șase elevi și doi profesori însoțitori de la Instituto Comprensivo „D. Bramante" - Italia și cinci elevi și trei profesori însoțitori de la Gül Çetin Kaur Anatolian High School din Turcia, au participat în perioada 27 - 31.03.2023 la Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia la cea de-a doua mobilitate din cadrul proiectului „Green bridge for future", proiect Erasmus+ - parteneriate pentru cooperare pe domeniul Educației școlare - KA210 (parteneriate la scară mică/ de mică anvergură), având ca număr de referință 2021-2-RO01-KA210-SCH-000048099.

Toate activitățile din cadrul mobilității au fost gândite în concordanță cu tematica proiectului, respectiv sensibilizarea elevilor privind necesitatea conservării biodiversității și a reducerii poluării mediului înconjurător, dezvoltarea unui comportament responsabil privind protecția mediului.
Motivând participanții să facă schimb de opinii și impresii, facilitând schimburi de experienţe, de idei noi şi de bune practici pentru dezvoltare durabilă au fost implementate activități de învățare reciprocă și ateliere de lucru, precum:
Luni: primirea partenerilor; prezentarea prin intermediul unor postere a școlilor partenere, comunităților; activități/ateliere de confectionare a unor obiecte din produse reciclabile și/ sau alte activități green - clasele primare; activitate discover Roșia: Cheile Albioarei și Platoul Runcuri
Marți: desfășurarea unor ateliere meșteșugărești: cusut, țesut, olărit - descoperirea culturii locale prin obiceiuri și tradiții; activitate/vizită la Peștera cu Cristale Farcu, a împrejurimilor
Miercuri: activități la Băile Felix (un microclimat unic în Europa datorită izvoarelor termale, cresc specii rare de nuferi/lotuşi - precum Nufărul alb) și Oradea (descoperirea unor bune practici relevante din perspectiva dezvoltării durabile a unui oraș)
Joi: activitate demonstrativă despre reconstrucție ecologică și gestionare durabilă a pădurilor, susținută de specialiști din cadrul Ocolului Silvic Dobrești Bihor; „The forests and forestry in Romania" activitate susținută de conferențiar dr. ing. Tudor Stancioiu de la Facultatea de Silvicultura din cadrul Universitatii Transilvania din Brasov; Aventura off-road pentru descoperirea într-un mod inedit a unor elemente ale biodiversitătii
Vineri: vizită culturală la Biserica Ortodoxă; activități experiment; atelier de creație plastică/pictură; jocuri și activități sportive
Și putem adăuga acestor activități și diverse activități interculturale, cum ar fi: prezentări despre istoria, obiceiurile și tradițiile locale, degustarea unor preparate tradiționale românești etc. Toate acestea credem noi că au contribuit la consolidarea comunității ecologice a proiectului „Green bridge for future" și nu numai, au impulsionat participanții să devină cetățeni activi și conștienți.
Această mobilitate a fost nu doar o săptămână în care s-a dezvoltat colaborarea printr-un transfer de practici creative, fiecare participant a avut ceva de învățat, s-a dezvoltat comunicarea, participanții putând să-și perfecționeze, exerseze limbi străine în contexte reale, în special engleza, dar,  a fost și o experienţă de neuitat, plină de momente inedite, prietenii şi amintiri pentru o viaţă.
Prof. Maria Ujoc

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 02:07:56 Ora standard a Europei de Est