Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Vivat prietenia!”

Un parteneriat între școlile din Tășad și Drăgești

„Vivat prietenia!”

Ziua de 31 mai 2009 a fost o zi emoționantă, mult așteptată de elevii școlilor din Tășad și Drăgești (județul Bihor).

 La inițiativa prof. Bologan Elena și inst. Albu Nicoleta (de la Școala din Tășad), prof. Liana Baș (director) și Ioana Venter (de la Școala din Drăgești), a fost organizată o excursie cu caracter istorico-literar pe traseul Oradea – Deva -  Hunedoara, în baza parteneriatului („Vivat prietenia!”) încheiat între cele doua școli la începutul lunii mai.
 Inițiatorii parteneriatului (împreună cu colaboratorii lor: prof. Jiarca Florin, inst. Jiarca Florina, inst. Șandra Florica, înv. Dobai Mihaela și înv. Colf Cristiana) și-au propus, astfel, să educe elevii în spiritul respectului pentru tradiție, istorie și neam, să le imprime spiritul fair-play-ului, să dezvolte relații de prietenie și colaborare între școli.
 Această activitate recreativă, instructiv-educativă, deosebit de atractivă pentru copii, le-a dat posibilitatea să facă o „incursiune” în istoria atât de zbuciumată a acestor meleaguri. Plini de emoție și încântare, elevii au avut prilejul să-i cunoască, la Þebea, pe cei care ne-au apărat identitatea națională (Avram Iancu, Horea, Cloșca și Crișan). Urmând itinerariul stabilit, elevii au avut ocazia să viziteze mănăstirea Crișan. Nerăbdarea a crescut o dată cu apropierea de ținuturile Devei și Hunedoarei. Castelul de la Hunedoara și cetatea Devei au fost obiectivele turistice cele mai atrăgătoare. Prin aceste edificii istorice ale epocii medievale, au fost evocate figurile lui Iancu de Hunedoara și Matei Corvin. Tot acum și aici, elevii au admirat centru sportiv de gimnastică feminină de la Deva și alte obiective turistice ale orașului.
 Întreceri sportive  - de Ziua copilului
  Ziua internațională a copilului a fost marcată prin jocuri și întreceri sportive. Invitați de elevii Școlii din Drăgești, elevii din Tășad au răspuns cu plăcere provocării de a juca fotbal și handbal în compania partenerilor lor de proiect. Meciurile au fost arbitrate de domnul prof. Jiarca Florin. Scorul contează mai puțin. Importante sunt mișcarea în aer liber și prietenia care s-a legat între elevii și dascălii celor două școli prin derularea proiectelor școlare de parteneriat. (Elena & Nicoleta)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:09 Ora standard a Europei de Est