Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Modulul IV, la clasa a IV-a C

La Şcoala Gimnazială ,,Avram Iancu” din Oradea

Modulul IV, la clasa a IV-a C

După cum s-au obişnuit deja, la elevii clasei a IV-a C de la Şcoala Gimnazială ,,Avram Iancu", Oradea, fiecare modul este unic prin ceea ce descoperă, ceea ce fac, ceea ce învaţă frontal, individual, în echipe la şcoală şi în afara şcolii.

Pe lângă elementele de rutină zilnică planificate organizat şi în detaliu în fiecare newsletter săptămânal, cireaşa de pe tort a reprezentat-o şi de această dată momentele spontane apărute, activităţile derulate care au venit în împlinirea nevoilor elevilor sau adaptate evenimentelor zilnice, situaţiilor neprevăzute. Considerăm că anumite momente au caracterizat în mod pozitiv acest modul:
*activităţile variate din Săptămâna verde (la şcoală şi în excursie)
*diseminarea lecturii pe februarie (Povestiri istorice) şi martie (Făt-Frumos din lacrimă)
*activități practice de dimineață (pinterest, krokotak, twinkl etc)
*experimente la ştiinţe (proprietăţile apei, amestecuri, separarea amestecurilor, dizolvare etc.)
*finalizarea proiectului naţional ,,Reţeaua prieteniei", etapa a II-a
*activităţi în cadrul proiectului educativ judeţean ,,Copil ca tine sunt eu"!
*adunarea selectivă a capacelor cu suflet!
*alăturarea campaniei Asociaţiei Piticot ,,Un Paşte mai bun pentru semenii noştri"
*participare la tradiţionalul Târg de mărţişoare
*șezătoarea de la şcoală cu mămici şi pitici pentru confecţionarea produselor pentru târg
*declaraţia uriaşă pentru fiinţa cea mai dragă, mama
*plicurile colorate cu provocări ale Zânei Primăvara
*atelier de încondeiat ouă la muzeu
*ouă buclucaşe de la Kinder cu exerciţii la română
*procente cu plăcinte de Ziua degustării plăcintelor
*marcarea Zilei Mondiale a Apei, cu joc şi bilele albastre
*marcarea Zilei Sindromului Down, cu mesaje şi ciorapi desperecheaţi
*marcarea Zilei Mondiale a Teatrului, cu câteva scenete pentru copii     
*îngrijirea plantei aromatice personale
*marcarea Zilei Fericirii, cu umplerea şi golirea unor borcane speciale
*marcarea Săptămânii Prieteniei (a V-a ediţie) la clasa delfinilor, cu o sumedenie de activităţi tematice
*marcarea Zilei Internaţionale a Umbrelei, prin desene şi jocuri în curtea şcolii
*participare la etapa locală a Olimpiadei de limba şi literatura română, cu rezultate meritorii
*marcarea Zilei Eco a şcolii cu verde, mesaje speciale şi lectură cu aceeaşi tematică
*surprize dulci şi jocuri noi în pauze
*participare la Taina Spovedaniei şi Împărtăşaniei, în Postul Paştelui, alături de doamna profesoară de religie, Iovan Florica şi de doamna învăţătoare
*orele de istorie şi română, coordonate de domnii profesori de la gimnaziu (Goman Lucian, Joldoş Crina)
*priceasnă învăţată împreună cu părintele Toader Gheorghe Adrian
*feedbackurile utile sub diverse forme (aparat foto, joben, post- ituri etc) de pe parcursul săptămânilor *resursele diverse utilizate la lecţii sau activităţi şcolare şi extraşcolare (manuale digitale, liveworksheets, worddwall, aplicaţii la muzică, materiale PowerPoint etc)
    Ne apropiem cu paşi repezi de cel de-al cincilea modul, de finalul ciclului primar. Nădăjduim că timpul petrecut ca şi colectiv al acestei clase va fi unul prielnic de dobândire de noi cunoştinţe, de formare de priceperi şi deprinderi necesare perioadei următoare ce vine, şi bineînţeles de acumulare a unor momente unice în cufărul amintirilor.
Până atunci, vacanţă relaxantă! Sărbători Pascale cu sănătate, pace şi bucurii tuturor!
Prof. Monica Toader

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:10 Ora standard a Europei de Est