Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dans și jocuri, împreună cu „amicii” orădeni

Ieri, la Fughiu,

Dans și jocuri, împreună cu „amicii” orădeni

Dincolo de valențele instructiv-educative pe care le urmăresc inițiatorii proiectelor școlare, aceste parteneriate devin punți între suflete, cele mai accesibile mijloace de a lega prietenii, atât între copii, cât și între dascăli (din școli, localități și țări diferite).

 Ne-am convins de acest adevăr și miercuri, 3 iunie 2009, participând la proiectul educațional care se derulează între Grădinița din Fughiu (reprezentată de educatoarele Raita Dorina și Florița Durgheu) și Grădinița nr. 47 – „Amicii” din Oradea (reprezentată de director Georgeta Bara și educatoarele: Lia Hule, Maria Gabor, Alina Ferche și Szabo Rodica).
 Îmi este imposibil de cuprins în cuvinte atmosfera, entuziasmul, trăirile fiecărui copil din Fughiu la sosirea orădenilor. Fețele lor ușor crispate și privirile curioase, curând, s-au luminat și înviorat, când au făcut cunoștință cu „amicii” orădeni, mult mai degajați și prietenoși, iar în curte, dansând și cântând împreună, au dat să se deschidă ca niște trandafiri mângâiați de razele soarelui. Baloanele și coifurile primite în dar le-au dat aripi și i-au legat sufletește de prietenii lor de proiect.
 Deși proiectul a demarat în septembrie 2008, cu discuții pe marginea noului curriculum, copiii nu au apucat să se întâlnească și să se cunoască până acum, toate cele patru întâlniri de proiect s-au desfășurat doar între cadrele didactice ale celor două grădinițe (schimb de portfolii, mese rotunde și activitate demonstrativă la Grădinița nr. 11 din Oradea, structura Grădiniței nr. 47 – „Amicii”).
 La reuniunea de la Fughiu, partenerii de proiect au avut și un invitat special, pe dna Viorica Indrea, directorul Grădiniței nr. 42 – „Maria” din Oradea. De asemenea, din delegația orădenii au mai făcut parte administratorul unității, dna Stela Gal și îngrijitoarele Silvia Bogdan și Elena Gug. În sprijinul educatoarelor gazdă au venit toți părinții copiilor, care și-au demonstrat ospitalitatea și măiestria în arta culinară, pregătind plăcinte, gogoși, minciunele, clătite și sucuri pentru toată suflarea prezentă la reuniunea de la Fughiu.
 După momentul artistic din curtea grădiniței și înmânarea simbolurilor prieteniei, partenerii de proiect au pornit să viziteze gospădăria unei familii din Fughiu vestită pentru cultivarea legumelor în solarii (Corb Florica). Încă de la poartă, copiii au dat cu ochii de orătăniile atât de prietenoase, care nu s-au panicat deloc la vederea copiilor. În solarii, pătlăgelele roșii și plantele de castraveți îi întreceau la înălțime pe mulți dintre copii.
 O masă pe cinste și jocuri pe malul Crișului Repede
 Încă o aruncătură de băț și copiii s-au trezit pe malul Crișului Repede unde și-au instalat tabăra pentru circa o oră, preț în care s-au ambalat motoarele ... la iarbă verde, au mâncat pe cinste, s-au jucat și au zburdat ca niște mielușei, bucuroși de libertate și binecuvântați de astrul ceresc care le-a îmbujorat obrajii tot timpul șederii lor pe malul Crișului Repede.
 Au mai povestit pe autocar până la grădiniță, după care s-au despărțit bucuroși de cunoștință.
 Unii se vor mai revedea la viitoarele întâlniri de proiect, iar alții, probabil, vor ajunge peste ani colegi de clasă sau de școală în municipiul de pe Crișul Repede. (Ovi Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Dans și jocuri, împreună cu „amicii” orădeni.
 

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 12:38:00 Ora standard a Europei de Est