Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dezvoltare profesională într-un mediu multicultural

Colegiul Național „Teodor Neș” din Salonta

Dezvoltare profesională într-un mediu multicultural

Colegiul salontan își mărește numărul dascălilor cu experiență Erasmus+ în formarea internațională. În cadrul unei mobilități Erasmus+, în Barcelona, o echipă formată din trei profesoare din cadrul Colegiului Național „Teodor Neș" Salonta a descoperit, în luna aprilie 2023, cum noile tehnologii TIC revoluționează educația.

„Educația modernă se bazează pe tehnologie pentru a transforma procesul de învățare și a pregăti elevii pentru lumea digitală în continuă schimbare. Unul dintre proiectele-cheie care facilitează această tranziție este programul Erasmus+, care oferă oportunități de învățare internaționale și interculturale pentru studenți și profesori din întreaga Europă", ne-a declarat prof. Adina Harizomenov.
Pentru a explora potențialul noilor tehnologii în educație, în urma unei selecții organizate la nivelul unității de învățământ, profesoarele Adina Harizomenov, Roxana Ilieș și Claudia Vlad au participat recent la un curs Erasmus+ intitulat „ICT Tools for Education" (Instrumente TIC pentru Educație) în minunatul oraș Barcelona, din Spania. „A fost o experiență captivantă și inovatoare, care ne-a oferit oportunitatea de a descoperi noi metode și tehnologii în pedagogia modernă. Programul de formare a avut loc pe parcursul a cinci zile, în prima săptămână din aprilie, și a fost organizat de o echipă internațională de experți în domeniul educației și tehnologiei (Shipcon Group), care ne-au ghidat într-o călătorie interactivă și practică prin lumea tehnologiilor TIC aplicate în educație. Participanții la curs proveneau din diferite țări europene (Austria, Estonia, Finlanda, Lituania, Portugalia), ceea ce a creat o atmosferă multiculturală și stimulantă, în care am avut ocazia să împărtășim experiențe inedite și să învățăm unii de la alții", ne-a declarat prof. Claudia Vlad.
Cursul a fost structurat într-un mod interactiv și practic, combinând sesiuni teoretice cu exerciții practice. Participanții au avut ocazia să lucreze în echipe, să creeze și să partajeze resurse digitale, să experimenteze diferite instrumente TIC și să dezvolte proiecte de învățare bazate pe tehnologie. S-au abordat instrumente deja cunoscute de către cadrele didactice, cum ar fi Google Classroom, Kahoot, Mentimeter sau Padlet, dar s-au experimentat și diverse aplicații inovative, precum Blooket, Quizlet, Plickers, Jeopardy. Cursul s-a concentrat pe utilizarea acestor instrumente într-un mod creativ pentru a sprijini procesul de învățare și a îmbunătăți experiența de predare în clasă.
Această experiență benefică procesului educațional salontan a fost posibilă și prin aportul remarcabil al echipei de proiect Erasmus+ de la nivelul Colegiului Național „Teodor Neș" Salonta, formată din prof. Illyes Lajos Demeter (responsabil de proiect), prof. Dana Canahai, ec. Gabriela Hudișteanu și prof. Florentina Galea, directoarea instituției de învățământ. Totodată, profesorii și elevii salontani sunt susținuți în cadrul acestui proiect educațional de profesionalismul doamnei Angelica Anghel, expert VET în ANPCDEFP, precum și de numeroșii colaboratori din Cipru și Spania.
prof. Roxana Ilieș
Andrei Ovidiu Petrache

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:37:07 Ora standard a Europei de Est