Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

De ce merităm „100 de școli pictate”?

Proiect la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 din Tileagd

De ce merităm „100 de școli pictate”?

Primăvara aceasta, foarte capricioasă din punctul de vedere al vremii, ne-a dăruit miercuri,19 și joi, 20 aprilie 2023, două zile minunate, cu mult soare.

În lumina sa, parcă au prins viață și cele patru picturi mari, realizate miercuri și joi, pe pereții albi ai holului de la parterul Centrului Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 din Tileagd, structură a Centrului Școlar de Educație Incluzivă „Orizont", care a devenit a 51-a școală pictată. Înainte, zidurile erau parcă în așteptarea îmbrățișării culorilor, care să se contopească în desene. Artista Alina Ierugan a fost cea care le-a materializat visul, amestecând personal dispersitul cu pigmentul. Profesoara Laura Petruț a fost cea care a luat legătura cu plasticiana, în luna decembrie, în urma admirării lucrărilor realizate de către aceasta la Școala Gimnazială Nr. 1 din aceeași localitate.
Proiectul „100 de școli pictate" are ca scop folosirea artei murale pentru a crea spații de învățare mai plăcute și inspiraționale pentru elevi, prin oferirea câte unui set de cinci imagini, fiecărei instituții de învățământ, adaptate specificului local, care să le reflecte cultura și valorile, în mod gratuit. O caracteristică a artei Alinei Ierugan este că ea ajunge și în școlile foarte îndepărtate de Oradea, acolo unde nu te-ai aștepta să o găsești. Efectele sunt: aducerea veseliei în rândul privitorilor; venirea elevilor la școală cu plăcere; starea de bine dată de culori și combinațiile acestora; regăsirea copiilor în tematicile desenelor; conștientizarea de către elevi a faptului că și ei pot realiza lucrări asemănătoare, datorită simplității modelelor; mesajele pozitive scurte ajung mai repede la suflet; iau la cunoștință în mod continuu despre profesiile pentru care pot opta după absolvirea școlii. Aceste picturi murale nu sunt doar frumoase, ci și utile. Crearea unui mediu de învățare sigur și pozitiv poate ajuta la îmbunătățirea stării de spirit a elevilor și poate încuraja implicarea și angajamentul lor în procesul de instruire. Pe lângă transformarea școlilor în opere de artă, proiectul „100 de școli pictate" își propune să educe și să sensibilizeze comunitățile cu privire la problemele legate de conservarea mediului și să promoveze învățarea creativă ca mijloc de a le aborda. În unele cazuri, a fost folosit pentru a promova igiena și sănătatea prin crearea unor desene care învață copiii despre importanța spălatului pe mâini și a altor obiceiuri sănătoase
Pe măsură ce proiectul „100 de școli pictate" continuă să crească și să se dezvolte, acesta demonstrează puterea artei și a creativității de a inspira și a educa într-un mod inovator și neconvențional.
Alături de artistă, uneori participă și mămici voluntare, cărora pictura le permite accesul la propriile amintiri minunate din copilărie. Emoțiile de pe chipurile elevilor constituie pentru ele „hrană sufletească" și recompensă. Este confirmarea faptului că arta îl transformă inclusiv pe creator.
Acest proiect este continuarea altuia - „Copilăria pe asfalt", care a impresionat foarte multă lume.
La început, artistei i se părea foarte îndepărtată în timp ideea pictării a 100 de școli. Acum își dorește 1000.
Un alt proiect cu impact, avut în vedere, este „Amprenta ta în lume". Acesta este coordonat de managerul general al Asociației Maxwell România, Florin Băcioiu. Elevii, prin completarea unora dintre desenele Alinei, își lasă amprentele în sens propriu în școală. Apar teme de reflecție pentru ei, cum ar fi: Ce exemplu sunt pentru ceilalți? Se discută și cu profesorii, despre nevoile acestora.
Certificatul obținut de către școală se încheie cu îndemnul: „De aici începe lumea să devină un loc mai bun".
Psiholog drd. Alin Crețu

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:02 Ora standard a Europei de Est