Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Doamna educației incluzive din România

Vineri, 28 aprilie,

„Doamna educației incluzive din România

Sala Consiliului de Administrație al Universității din Oradea a găzduit, vineri, 28 aprilie 2023, ceremonia festivă de acordare a titlului Doctor Honoris Causa doamnei prof. univ. dr. emerit Ecaterina Vrăsmaș. Considerată „doamna educației incluzive din România", prof. univ. dr. emerit Ecaterina Vrăsmaș este președinte al Rețelei Naționale de Integrare a Copiilor cu Cerințe Educative Speciale.

„Doamna profesor universitar doctor emerit Ecaterina Vrăsmaș s-a distins prin anvergura științifică dar și prin modul minuțios de abordare a aspectelor de ordin didactic și managerial, pe care abordându-le în mod sinergic a realizat un transfer de cunoaștere de o calitate superioară în domeniul educației, către numeroase generații de studenți, viitoare cadre didactice, cultivând în rândul acestora o stare de armonie, dorința de perfecționare și învățare continuă. Doamna profesor este un model de integritate profesională, identitate și noblețe spirituală, un promotor al instruirii și afirmării tinerilor, atât în cadrul activităților didactice, cât și în cadrul celor de cercetare științifică, un adept al inovației, calități ce constituie puternice motivații spre desăvârșire, trezind totodată atenția contemporanilor, dar și recunoașterea acestora", a spus, în „Laudatio, decanul Facultății de Științe Socio Umane, conf. univ. dr. Karla Barth.
Profesor emerit al Universității din București, Ecaterina Vrăsmaș este autoarea a 52 de cursuri și cărți de specialitate și a peste 100 de articole, publicate în reviste din țară și din străinătate. Prof. univ. dr. emerit Ecaterina Vrăsmaș a lucrat, în calitate de coordonator științific, pentru mai multe proiecte UNESCO, la proiectul național de cercetare acțiune PETAS - care a stat la baza reformării învățământului preșcolar, a fost consultant UNICEF, expert al International Labor Office etc. Cea care a primit, din partea Universității din Oradea, titlul de Doctor Honoris Causa este președintele Comisiei pentru Educație Timpurie din Ministerul Educației Naționale și, după cum spunea conf. univ. dr. Karla Barth se află „în strânsă legătură cu universitatea noastră".
Prof. univ. dr. emerit Ecaterina Vrăsmaș s-a declarat „copleșită și onorată" de primirea ei în rândurile corpului academic al Universității din Oradea. „În educație avem nevoie, în acest moment, de multă sinceritate, de mult adevăr", a spus universitara bucureșteană. Referindu-se la propria-i carieră, ea a mărturisit că și-a împlinit viața „cu dragoste, pasiune și energie", punând toate acestea în slujba educației, domeniul „care pentru mine înseamnă enorm". „Sunt mândră că, atât de departe, la Oradea, am niște colaboratori atât de minunați", a mai afirmat prof. univ. dr. emerit Ecaterina Vrăsmaș. „Să readucem latura umană în educație. Fără suflet nimic nu se poate face! Să avem încredere, unii într-alții, pentru că încrederea este prima dintre atitudinile care ne poate ajuta în educație. Și, cel mai important lucru de reținut; drumul nu s-a încheiat! Suntem încă la început de drum în tot ceea ce înseamnă: educație incluzivă, echitate, egalitate de șanse", a îndemnat, la finalul discursului său, prof. univ. dr. emerit Ecaterina Vrăsmaș.
Prezenți și ei la momentul festiv, împreună cu decani, cadre didactice și studenți ai Universității din Oradea, precum și cu numeroși dascăli orădeni, prorectorul prof. univ. dr. Sanda Filip, alături de conf. univ. dr. Constantin Țarcă - cancelarul general al Senatului Universității, și-au exprimat „bucuria ca, la momentul aniversar, când universitatea noastră împlinește 60 de ani de existență, să primim în rândurile noastre personalități reper ale cercetării românești".
În preziua evenimentului, Facultatea de Științe Socio Umane, Departamentul de Științele Educației, al Universității din Oradea, în colaborare cu Asociația RENINCO și Asociația CES, a organizat Conferința națională Educația incluzivă și multimedia. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:13 Ora standard a Europei de Est