Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Seminarul „Managementul sistemic al clasei de elevi. Exemple de bună practică”

Marţi, la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai” din Oradea, s-a desfăşurat

Seminarul „Managementul sistemic al clasei de elevi. Exemple de bună practică”

Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea a organizat marți, 16 mai 2023, la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai" din Oradea, seminarul cu tema „Managementul sistemic al clasei de elevi. Exemple de bună practică".

Activitatea s-a adresat elevilor, studenților, părinților și profesorilor interesați în conștientizarea importanței și promovarea unui management eficient al clasei școlare care să prevină comportamentele deviante, respectiv să crească timpul dedicat activităților educaționale. Seminarul a făcut parte din Proiectul „Clubul Prietenilor TopFormalis", ediția a VII-a, inclus în Calendarul Activităților Educaționale Județene al Inspectoratului Școlar Județean Bihor. La activitate au participat un număr de aproximativ 20 persoane din Oradea și județul Bihor, acestea având posibilitatea să facă un valoros schimb de experiență cu cele două formatoare - prof. Titiana Vesa și prof. Olimpia Ciuciu de la Școala Gimnazială Nr. 1 Buntești, județul Bihor. Pe parcursul seminarului, prin intermediul prezentărilor teoretice și al aplicațiilor practice, au fost analizate o parte dintre cele mai importante dimensiuni ale managementului clasei de elevi: autocunoașterea / inter-cunoașterea elevilor, comunicarea interpersonală, cooperarea în cadrul grupurilor educaționale, învățarea școlară eficientă, dezvoltarea personală și profesională a elevilor și cadrelor didactice prin intermediul proiectelor educative, prevenirea și corectarea comportamentului deviant în mediul  școlar, promovarea activităților extracurriculare etc. De asemenea. Formatoarele au invitat participanții să se implice într-o activitate practică realizată prin intermediul jocurilor Lego, ocazie cu care au putut explora o serie de tehnici de construire a unui mediu școlar rezilient, condiție fundamentală a unui management educațional performant. La finalul activității, toți participanții s-au declarat încântați de informațiile noi însușite, respectiv pregătiți să le aplice în activitățile curente de la clasele în care predau, totul în folosul elevilor lor.
Prof. univ. dr. Valentin Blândul

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:35:57 Ora standard a Europei de Est