Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Green bridge for future

A treia călătorie europeană a învățării din cadrul proiectului Erasmus+

,,Green bridge for future

În perioada 8-12 mai 2023, a avut loc cea de-a treia mobilitate din cadrul proiectului „Green bridge for future", Erasmus+ - Parteneriate pentru cooperare pe domeniul Educației școlare - KA210 (parteneriate la scară mică /de mică anvergură), având ca număr de referință 2021-2-RO01-KA210-SCH-000048099.

După întâlnirile din Italia și România a venit rândul Turciei să fie gazda unei întâlniri transnaționale. Participanți au fost 11 elevi și cinci profesori din Italia (Instituto Comprensivo „D. Bramante" Italia) și România (Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia), alături de elevi și profesori de la Gül Çetin Kaur Anatolian High School din Turcia.
Prima zi din cea de-a treia călătorie europeană a învățării din cadrul proiectului Erasmus+ ,,Green bridge for future" a debutat printr-o primire călduroasă din partea partenerului din Turcia. Prin cuvântul de bun sosit rostit cu emoție de o elevă ne-a fost prezentată o scurtă istorie a școlii.  A urmat o activitate menită să încurajeze dialogul intercultural și învățarea pe diverse teme. Surpriza plăcută a fost ca facilitatori ai discuțiilor au fost deopotrivă cadre didactice și elevi într-un loc sugestiv, biblioteca școlii.  Următorul moment a fost deosebit de onorant, primirea noastră la  T.C. Kumluca Hükümet Konaği de către inspectorul de specialitate și de către guvernatorul districtului Kumluca. Reîntorși la școală am fost implicați în diverse ateliere în care arta s-a împletit cu știința.
Vizita la Muzeul Național din Kumluca ne-a permis descoperirea cu fascinație din trecutul regiunii și nu numai. Și călătoria învățării a continuat într-un cadru de poveste, un loc special amenajat în care a fost evidențiat capacitatea pădurii de deconectare, recreere, refacere și stimulare a spiritului și organismului uman. Aici, am (re)învățat cum putem trai în comuniune cu natura. Spuneam că a fost un loc special fiindcă nu a fost doar de recreere, aici am descoperit o mică parte din fauna din zonă în cadrul micii grădinii zoo amplasate aici, ceea ce ne-a prilejuit desfășurarea unor activități green. Și dacă ne gândim și la familiarizarea procedeului tehnologic de ,,facere a lipiilor" prin vizitarea unui mic atelier, la faptul că am gustat pentru prima dată fructul ,,mușmula" (yeni duny), ... putem spune că prima zi a fost cu adevărat o EXPERIENȚĂ EXTRAORDINARĂ.
Cuvântul de ordine în cea de-a doua zi a mobilității din Turcia este ,,sărbătoare". 9 Mai - Ziua Europei a declanșat atmosfera celei de-a doua zi. Intonarea Imnului Europei în variantele participanților la mobilitate, respectiv italiană-română-turcă a confirmat deviza UE ,,unitate în diversitate". Pe ritmuri turcești,  italienești și românești am pornit spre obiectivele propuse de gazdele mobilității pentru cea de-a doua zi. Primul obiectiv a fost peștera Suluin, un fel de Scărișoara, dar nu cu zăpadă, ci cu apa de culoarea turcoazului. Au urmat câteva obiective care ne-au dezvăluit din  evoluția antropologică a locului, fie sub influența omului - Biserica ,,Sfântul Nicolae", Necropola Myra, fie sub influența naturii Batik Sehir - Sinking City (orașul de sub apă), ori a modernismului, Cetatea Simena. Vizita la complexul Tagem care printre altele se ocupă şi cu creșterea unor specii de pești, cum ar fi cea de levrec unde sunt producătorii nr. 1 din Turcia ne-a arătat un mod de dezvoltarea sustenabilă a acvaculturii.
Și dacă ne gândim că la Kecova am gustat portocale direct din portocal, că l-am sărbătorit pe unul din elevii ghizi cântându-i „La mulți ani" în diverse limbi, că s-au depășit bariere lingviste putem spune că ziua a doua a fost un adevărat FESTIVAL AL ÎNVĂȚĂRII.
Primul obiectiv al celei de-a treia zi a fost vizitarea ruinelor orașului  Phaselis,  un oraș încărcat de istorie, tradiție și cultură, oraș port preferat de Alexandru cel Mare și despre care se spunea că ,,dacă vrei să stăpânești lumea, atunci trebuie sa cucerești acele locuri". În vecinătatea orașului Phaselis se afla un alt oraș vestit, Olympus.  Vizita acestuia nu doar ne-a permis adăugarea bagajului nostru cultural a unor piese deosebite, dar și surprinderea scoaterii „pe viu la lumină" a unor vestigii a acestuia,  ziduri,  pavaje cu mozaic etc. Ultimul obiectiv al zilei a fost spectaculos: Chimaera Yanarta. Atât legenda cu monstrul cu cap de leu, cât și explicația științifică a ,,focurilor vii" ne-a fascinat. De altfel, toate cele trei obiective au reprezentat o  EXPERIENȚĂ BENEFICĂ  lărgirii orizontului nostru cultural.
Biodiversitatea variată cu care am luat contact pe tot parcursul zilei, în special varietatea floristică, posibilitatea observării ,,pe 1 mp" a unor variate specii de arbori și arbuști, a unor specii care nu se regăsesc în zona noastră, a datelor împărtășite cu mult drag de gazdele noastre ne-a întărit scopul proiectului, necesitatea protejării mediului și că fiecare dintre noi putem și trebuie să ne implicăm, iar adaptarea obiceiurilor zilnice astfel încât amprenta noastră ecologică să contribuie la durabilitatea unui mediu sănătos pe termen lung.
Și călătoria noastră a învățării a cuprins în cea de-a patra zi două obiective, RESURSE INEPUIZABILE DE ÎNVĂȚARE: Complexul Acvariului din Antalya - o perspectivă unică asupra unei game largi creaturi din diverse râuri ale lumii într-un decor subacvatic de vis, respectiv Muzeul Arheologic Antalya - o „șansă de a obține o privire asupra regiunii de coastă mediteraneene a Turciei de-a lungul secolelor" prin colecția remarcabilă de artefacte și statui de marmură, fosile de animale și ustensile de bucătărie, figurine de lut, boluri de vin și feluri de mâncare, diverse monede, haine, broderii, arme și obiecte metalice etc.
Am început ce-a de-a cincea zi, ultima, de mobilitate în Kumluca printr-un schimb de experiență referitoare la muzica specifică celor trei țări „dirijați" cu măiestrie de maestrul Musa. Am continuat cu un joc de fotbal. Vizita la o moschee a facilitat crearea unui moment de înălțare spirituală într-un spațiu de cult cu o arhitectură impresionantă. De asemenea, am descoperit o parte din modul de viață a locuitorilor din Kumluca vizitând bazarul.
Petrecerea de final a fost extraordinară, un moment plin de emoție, cum de altfel a fost întreaga mobilitate. Mulțumim gazdelor noastre, profesori și elevi deopotrivă de la Gül Çetin Kaur Anatolian High School, pentru FRUMOASA ȘI EDUCATIVA CĂLĂTORIE A ÎNVĂȚĂRII din cea de-a treia mobilitate!
Prof. Ujoc Maria

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 15:47:57 Ora standard a Europei de Est