Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Teleskop în programul PNRAS II (P)

Un alt fel de digitalizare

Teleskop în programul PNRAS II (P)

În urmă cu câteva luni, platforma Teleskop a lansat un apel public către școli pentru a-și iniția mini-cercetări interne despre învățare și stare de bine. Am atras atenția asupra unui tip de digitalizare mai puțin practicat, acela în care putem avea impact mai bun asupra învățării elevilor dacă ne uităm mai atent la date.

Ce fel de date? Autonomia în învățare, siguranța în școală sau feedback-ul elevilor sunt câteva exemple de indicatori pentru care Teleskop deține formulare rapide, testate și simplu de integrat. S-au preluat până acum peste 2.200.000 de răspunsuri punctuale ale elevilor, tot atâtea momente în care s-a reflectat și s-a avut încredere. De la lansarea din 2019, Teleskop a pus umărul la dialogul dintre profesori, elevi și părinți într-o formă mai degrabă discretă, dar tenace.
Suntem o platformă independentă care se dezvoltă continuu pentru a-i susține pe profesori în a avea impact la clase, pentru a lua decizii bazate pe dovezi și a rezolva simplu (și plăcut) chestiuni birocratice care altfel consumă timp și energie.
Cu Teleskop o școală poate vedea mai clar rutinele și metodele de învățare ale elevilor și ce evoluție au în timp. Profesorii și diriginții își pot cunoaște mai bine elevii și pot fi mai eficace în crearea unui mediu în care aceștia să își dezvolte potențialul, să învețe și să creeze. Nu în ultimul rând, comunitatea din școală învață să se împrietenească cu datele, având dialoguri colegiale asupra corelațiilor și posibilelor intervenții.
Invităm școlile care aplică la PNRAS (II) să descopere acest tip de digitalizare.
Platforma Teleskop poate fi achiziționată prin programul PNRAS ca Aplicație digitală la Categoria IV: Activități de digitalizare a procesului educațional. Activități de predare - învățare - evaluare: proiectarea și realizarea resurselor pentru instruirea online, adaptarea resurselor pentru învățarea online, crearea și utilizarea resurselor digitale pentru evaluarea formativă, sumativă și feedback.
Șapte facilități ale abonamentului Teleskop pentru școală
1.Școala are instalate în contul instituțional formulare predefinite pentru indicatori de învățare și stare de bine: autonomie și metode de învățare, rutine de studiu ale elevilor, formulare de final de an, stare de bine pentru elevi, profesori, părinți.
2.Școala își poate construi din contul instituțional formulare proprii pentru evaluări externe, inspecții școlare, proiectele interne sau mini-cercetări.
3.Este activată opțiunea de descărcare de rapoarte PDF ale rezultatelor, atât pentru contul instituțional, cât și pentru conturile individuale asociate ale profesorilor școlii.
4.Profesorii au acces nelimitat la formularele individuale: feedback al elevilor la final de oră, final de capitol, final de modul, după evaluare, pentru ciclul primar, de autonomie în învățare, formulare de exit, evaluare formativă, formularul oficial. De asemenea, orice formular nou construit/generat de școală devine și el accesibil din conturile individuale.
5.Toate rezultatele din conturile instituționale și individuale sunt accesibile doar deținătorilor de cont (confidențialitate). De asemenea, e asigurat anonimatul respondenților.
6.Instalarea unui sistem de analizare a unor serii mai mari de date calitative și de obținere a unor pattern-uri/tipare (folosind AI).
7.Sesiuni de sprijin în lecturarea și interpretarea datelor, dialog colegial asupra posibilelor intervenții, schimb de bune practici. Metodologie pentru mini-cercetări interne sau în colaborare cu alte școli...
Monica Mocanu

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:46:05 Ora standard a Europei de Est