Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Manifestare dedicată Zilei Europei

Miercuri, la Școala „Dacia” din Oradea

Manifestare dedicată Zilei Europei

Ieri, 9 mai, la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea a avut loc o manifestare dedicată Zilei Europei și partenerilor de proiect, la reuniunea de evaluare finală a celor trei ani, Școala „Dacia” fiind coordonatoare de proiect, în parteneriat cu școli din Italia, Grecia, Polonia și Irlanda.

„Unitate în diversitate”

„Nu întâmplător am planificat reuniunea de evaluare finală chiar de Ziua Europei, ne spune prof. Monica Urian, coordonatoarea de proiect. Pornind de la sloganul Uniunii Europene - „Unitate în diversitate”-, ne-am propus să ilustrăm ceea ce înseamnă diversitatea culturală a celor cinci țări partenere.”
O echipă de elevi din clasa a VIII-a a pregătit șase prezentări în power point pentru Europa, Grecia, Irlanda, Italia, Polonia și România, cu simbolurile UE și domeniile principale. De fiecare dată au fost evidențiate istoria și geografia (clima, relieful și atracțiile turistice), cultura și tradițiile. Prezentările au alternat cu momente artistice variate, un bun prilej de a cunoaște potențial cultural-artistic al școlii, artiștii, obiceiurile și tradițiile pe care le promovează, precum și înclinațiile și performanțele lor. În deschidere, elevii învățătoarelor Lucia Leț, Simona Cobe, și Ana Cuc au prezentat „Lioara”, un obicei specific Bihorului. Bucuria și motivul popular au fost amplificate apoi de dansatorii învățătoarelor Gabriela Negruț și Maria Floruț. După prezentarea Europei (în power point), pe scenă a evoluat grupul vocal „Europa” (îndrumat de înv. Lia Popovici), majoretele și gimnastele (din clasa înv.instit. Florica Hava), iar Răzvan Dobai (elevul înv. Georgeta Bucșa) a interpretat o baladă. Corul școlii (condus de prof. Irinel Băjenaru) a avut trei intervenții, în trei reprize (cu cântece de primăvară, de la Eurovizion, precum și imnul Europei). Patru eleve din clasa a VIII-a B (îndrumate de prof. Magdalena Moldovan) au interpretat un cântec maghiar, iar dansul sportiv a fost reprezentat cu cinste și talent de Carla Ieran și Armin Rapa. La punerea în undă a frumosului program artistic au contribuit deopotrivă și echipa de profesori alcătuită din Monica Urian, Rodica Măduța, Rodica Ochiș și Marin Bica. Spuneam că prezentările în power point sunt rodul colaborării unei echipe forte de elevi din clasa a VIII-a, alcătuită din: Adrian Cobârzan, Antonia Potroviță, Cristina Moț, Cristina Bucurean, Mihaela Mureșan, Natanael Heredea și Bogdan Balaj.

„Prețuind trecutul, pregătim viitorul”

La reuniunea de evaluare de la Oradea, au făcut deplasarea 11 profesori,  parteneri de proiect ai echipei de la Școala „Dacia”- școală coordonatoare de proiect, ei reprezentând: Scola Media Statale Alessandro Manzoni din Catanzaro –Italia, școala primară Avdira, din Mangana, provincia Tracia, din Grecia, Podstawowa nr.82 Swietej Jadwigi Krolowej din Cracovia – Polonia, și Scoil Cholmcille C.B.S. – Cork City din Irlanda. Fiecare delegație a adus materiale specifice semnificative pentru expoziția sugestiv intitulată „Prețuind trecutul, pregătim viitorul”. Printr-o multitudine de fotografii, sunt reliefate tradiții și obiceiuri, trecut și prezent. Tot din produsele proiectului fac parte și referatele, albumele, portofoliile, CD-urile și DVD-urile, precum și revistele scoase în cei trei ani de proiect Comenius -1.
Impresiile finale vor fi consemnate într-o carte de onoare.

Profesorul Florian Hava, directorul Școlii ”Dacia”, nelipsit de la toate reuniunile, mâna dreaptă a echipei de proiect, apreciază munca depusă și rezultatele obținute prin prisma frumoaselor cuvinte pe care profesorii delegațiilor străine le au la adresa echipei de proiect de la Școala „Dacia”.

Ovidiu DAN

P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Manifestare dedicată Zilei Europei).

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:35:32 Ora standard a Europei de Est