Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic este portdrapel al internaționalizării la Universitatea din Oradea

Dezvoltarea unui parteneriat de cercetare educațională

Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic este portdrapel al internaționalizării la Universitatea din Oradea

În aceste zile, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (D.P.P.D.), al Universității din Oradea, a inițiat o serie de discuții pentru dezvoltarea unui parteneriat de cercetare educațională cu mediul preuniversitar din județele Bihor și Satu-Mare.

La consultările preliminare, care s-au desfășurat on-line, au fost invitați directori ai unităților de învățământ și reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean și ai Casei Corpului Didactic din cele două județe.
„Scopul întâlnirii a fost acela de a identifica cele mai importante nevoi în cercetarea educațională", spune directorul D.P.P.D., prof. univ. dr. Florica Orțan. Aceasta a subliniat că direcțiile vizate sunt: performanța școlară, educația digitală, educația în mediile vulnerabile, voluntariatul în rândul elevilor, cadrelor didactice și al comunității, incluziunea școlară ș.a.. Focalizarea a fost în direcția explorării nevoilor identificate la nivelul școlilor și al valorificării relației dintre mediile universitar și preuniversitar, ca soluție optimă în vederea desfășurării unor cercetări empirice care să poată îmbunătăți procesul de învățământ", a mai explicat prof. univ. dr. Florica Orțan.
D.P.P.D. face parte, începând cu acest an, din rețeaua CEEPUS (Central European Exchange Programu for Universitu Studies), program care va permite cadrelor didactice și studenților să susțină activități de predare, studiu și să ia parte la școli de vară desfășurate în universitățile partenere din: Polonia, Croația și Albania. „Parteneriatul vizează focalizarea pe schimbul de know-how în vederea formării cadrelor didactice", a precizat prof. univ. dr. Florica Orțan.
De asmenea, la începutul lunii iunie, D.P.P.D. a primit vizita reprezentanților Universității din Stockholm din Suedia, Universității Oslo Metropolitan din Norvegia, Universității Napier din Edinburgh, Scoția, Universității Queens din Belfast, Irlanda de Nord, Universității Hertfordshire, Anglia și ai Universității „Maria Grzegorzewska" din Varșovia, Polonia. „Am lucrat împreună pentru a continua colaborarea în rețeaua Erasmus și la dezvoltarea unui nou proiect major în aceeași componență. Acest proiect vizează accesul la educație și servicii pentru persoanele vulnerabile, de peste vârsta de 18 ani. Proiectul, similar celor anterioare în acest consorțiu, implică participarea a zeci de studenți ai Universității din Oradea la cursuri și conferințe, organizate în cadrul universităților partenere, precum și desfășurarea, respectiv, publicarea unor cercetări în aria incluziunii și accesului la educație", a mai spus directoarea D.P.P.D.
În aceeași sesiune, prilejuită de întâlnirea partenerilor de proiect, colegii de la Universitatea „Maria Grzegorzewska" din Varșovia au invitat cadrele D.P.P.D. să facă o vizită în Polonia. „Este vorba de un proiect Horizon Europe, care vizează cercetarea reprezentărilor asupra bunăstării în raport cu educația și condițiile de viață. Cercetarea urmează să exploreze viziunea asupra calității vieții în mai multe zone din Europa", explică prof. univ. dr. Florica Orțan.
Și, la mijlocul lunii iunie, Universitatea din Oradea a primit vizita unei delegații de la Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă" din Chișinău, Republica Moldova. Cu prilejul acestei întâlniri, prof. univ. dr. Florica Orțan, directorul D.P.P.D., a invitat echipa Institutului de Științe ale Educației din Republica Moldova, afiliată universității moldave, să se alăture proiectului de cercetare lansat în parteneriat cu Universitatea „Maria Grzegorzewska" din Varșovia. Prof. dr. habil. Lilia Pogolsa, reprezentanta Institutului de Științe ale Educației de la Chișinău, a primit invitația cu deosebit interes. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:45 Ora standard a Europei de Est