Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O lecție deschisă, ca un curs festiv, la clasa a IV-a B

Joi, 15 iunie, la Școala Gimnazială ,,Dacia”, în sala festivă, am participat la

O lecție deschisă, ca un curs festiv, la clasa a IV-a B

Joi, 15 iunie 2023, la Școala Gimnazială ,,Dacia" din Oradea a fost sărbătoare, vorba domnului director, prof. Alin-Florin Novac-Iuhas, o activitate didactică în premieră la școala ,,Dacia". Doamna profesor Diana Laura Alb a invitat conducerea școlii, alți profesori, colegi, alături de părinți, în sala festivă, amenajată ca o sală de clasă, cu tablă inteligentă, la o lecție demonstrativă, cu elevii săi, absolvenți, din clasa a IV-a B.

Exact la ora 9.00, după sunetul clopoțelului (alias soneria școlii), elevii, însoțiți de dăscălița lor, au intrat în sala festivă, fiecare la banca sa...
Din secvențele video pe care vi le vom prezenta pe Facebook OviDan, veți putea vedea ce s-a întâmplat și cum s-a desfășurat, în rezumat, întâlnirea de suflet... o activitate didactică aparte, specială, o premieră în acest sens pe care ne-a oferit-o doamna profesor Diana Alb, cu elevii săi, o clasă de premianți...
Și, vorba aceea, Orice lucru al tău să-l începi cu Dumnezeu. Așa s-a întâmplat și acum, după care, dăscălița ne-a prezentat intențiile și scopul reuniunii festive.
Învățătorul tatălui meu, de Edmondo de Amicis - Cuore
Cu emoțiile inerente, de rigoare, în fața ,,națiunii", a început un gen de lecție de citire. Cei 33 de elevi au fost împărțiți în opt grupe, potrivit celor opt tipuri de inteligențe multiple (după Teoria dr. Howard Gardner, profesor la Universitatea Harvard): lingvistică, matematică, spațială, kinestezică, naturalistă, muzicală, interpersonală, intrapersonală.
A.1.Realizați descrierea profesorului Vincenzo Crosetti (inteligența lingvistică) 2.De ce credeți că imaginea învățătorului era atât de vie în amintirea elevului său, deși trecuseră patruzeci și patru de ani? Argumentați! 3.Redați amintirile învățătorului legate de elevul său și de mama acestuia. 4.Realizați descrierea domnului Alberto Bottini. 5.Realizați o compunere în care să surprindeți întâlnirea dintre voi și învățătoarea voastră peste 20 de ani.
B. Patru probleme (pentru inteligența matematică): 1.Un învățător a corectat într-un an școlar 426 de lucrări la limba română, cu 132 lucrări mai mult la matematică și cu 96 de lucrări mai puțin decât la matematică, la celelalte obiecte. Știind că din totalul de lucrări 46 au fost anulate, câte minute a corectat învățătorul, dacă lucrările le-a corectat astfel: jumătate în 3 minute/lucrare și restul în 2 minute/lucrare? (metoda grafică)...
C. Cinci activități (pentru inteligența spațială): 1.Realizați un desen prin care să redați imaginea ce reiese din următorul fragment...
D. Șase aspecte (pentru int. intrapersonală): 1.Ce sentimente declanșează în sufletul cititorului lecturarea textului?
E. Cinci acțiuni (pentru int. naturalistă): 1.Ce floare i-a oferit în dar tatăl lui Enrico învățătorului său? Care sunt condițiile de viață ale acestei flori?
F. Șase activități (pentru int. interpersonală): 1.Redactați un text în care să redați relația dintre învățătorul Crosetti și părinții elevului Albert Bottini, pe vremea când acesta era elev.
G. Cinci acțiuni (pentru int. kinestezică): 1.Realizați o compunere din care să reiasă profesiile pe care le-au îmbrățișat elevii profesorului Crosetti.
H. Trei aspecte (pentru inteligența muzicală): 1.Ce instrumente muzicale ați asocia sentimentelor trăite de personaje în diferite momente ale povestirii?
Tratarea și învățarea diferențiată, individuală și pe grupe, invocând inteligențele multiple, au constituit cheia și esența lecției demonstrative, cu siguranță, bine primită de invitați, fie ei părinți sau dascăli.
Doamna profesor Diana Laura Alb este unul dintre dascălii noștri de top, care ne demonstrează cu fiecare generație de elevi că vocația, dăruirea, competența și, de ce nu inteligența și talentul, experiența și măiestria pedagogică sunt punctele forte ale unui dascăl care se respect și impresionează pe oricine, specialist sau nespecialist într-ale educației. Iar elevii domniei sale sunt exemplele cele mai concludente ale reușitei sale didactice.
Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:35:33 Ora standard a Europei de Est