Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

O lecție deschisă, ca un curs festiv, la clasa a IV-a B

Joi, 15 iunie, la Școala Gimnazială ,,Dacia”, în sala festivă, am participat la

O lecție deschisă, ca un curs festiv, la clasa a IV-a B

Joi, 15 iunie 2023, la Școala Gimnazială ,,Dacia" din Oradea a fost sărbătoare, vorba domnului director, prof. Alin-Florin Novac-Iuhas, o activitate didactică în premieră la școala ,,Dacia". Doamna profesor Diana Laura Alb a invitat conducerea școlii, alți profesori, colegi, alături de părinți, în sala festivă, amenajată ca o sală de clasă, cu tablă inteligentă, la o lecție demonstrativă, cu elevii săi, absolvenți, din clasa a IV-a B.

Exact la ora 9.00, după sunetul clopoțelului (alias soneria școlii), elevii, însoțiți de dăscălița lor, au intrat în sala festivă, fiecare la banca sa...
Din secvențele video pe care vi le vom prezenta pe Facebook OviDan, veți putea vedea ce s-a întâmplat și cum s-a desfășurat, în rezumat, întâlnirea de suflet... o activitate didactică aparte, specială, o premieră în acest sens pe care ne-a oferit-o doamna profesor Diana Alb, cu elevii săi, o clasă de premianți...
Și, vorba aceea, Orice lucru al tău să-l începi cu Dumnezeu. Așa s-a întâmplat și acum, după care, dăscălița ne-a prezentat intențiile și scopul reuniunii festive.
Învățătorul tatălui meu, de Edmondo de Amicis - Cuore
Cu emoțiile inerente, de rigoare, în fața ,,națiunii", a început un gen de lecție de citire. Cei 33 de elevi au fost împărțiți în opt grupe, potrivit celor opt tipuri de inteligențe multiple (după Teoria dr. Howard Gardner, profesor la Universitatea Harvard): lingvistică, matematică, spațială, kinestezică, naturalistă, muzicală, interpersonală, intrapersonală.
A.1.Realizați descrierea profesorului Vincenzo Crosetti (inteligența lingvistică) 2.De ce credeți că imaginea învățătorului era atât de vie în amintirea elevului său, deși trecuseră patruzeci și patru de ani? Argumentați! 3.Redați amintirile învățătorului legate de elevul său și de mama acestuia. 4.Realizați descrierea domnului Alberto Bottini. 5.Realizați o compunere în care să surprindeți întâlnirea dintre voi și învățătoarea voastră peste 20 de ani.
B. Patru probleme (pentru inteligența matematică): 1.Un învățător a corectat într-un an școlar 426 de lucrări la limba română, cu 132 lucrări mai mult la matematică și cu 96 de lucrări mai puțin decât la matematică, la celelalte obiecte. Știind că din totalul de lucrări 46 au fost anulate, câte minute a corectat învățătorul, dacă lucrările le-a corectat astfel: jumătate în 3 minute/lucrare și restul în 2 minute/lucrare? (metoda grafică)...
C. Cinci activități (pentru inteligența spațială): 1.Realizați un desen prin care să redați imaginea ce reiese din următorul fragment...
D. Șase aspecte (pentru int. intrapersonală): 1.Ce sentimente declanșează în sufletul cititorului lecturarea textului?
E. Cinci acțiuni (pentru int. naturalistă): 1.Ce floare i-a oferit în dar tatăl lui Enrico învățătorului său? Care sunt condițiile de viață ale acestei flori?
F. Șase activități (pentru int. interpersonală): 1.Redactați un text în care să redați relația dintre învățătorul Crosetti și părinții elevului Albert Bottini, pe vremea când acesta era elev.
G. Cinci acțiuni (pentru int. kinestezică): 1.Realizați o compunere din care să reiasă profesiile pe care le-au îmbrățișat elevii profesorului Crosetti.
H. Trei aspecte (pentru inteligența muzicală): 1.Ce instrumente muzicale ați asocia sentimentelor trăite de personaje în diferite momente ale povestirii?
Tratarea și învățarea diferențiată, individuală și pe grupe, invocând inteligențele multiple, au constituit cheia și esența lecției demonstrative, cu siguranță, bine primită de invitați, fie ei părinți sau dascăli.
Doamna profesor Diana Laura Alb este unul dintre dascălii noștri de top, care ne demonstrează cu fiecare generație de elevi că vocația, dăruirea, competența și, de ce nu inteligența și talentul, experiența și măiestria pedagogică sunt punctele forte ale unui dascăl care se respect și impresionează pe oricine, specialist sau nespecialist într-ale educației. Iar elevii domniei sale sunt exemplele cele mai concludente ale reușitei sale didactice.
Ovidiu Dan

Trimite email
miercuri, 16 iulie 2025, 04:53:50 Ora de vară a Europei de Est