Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Trei studenți ai Facultății de Protecția Mediului au fost selectați pentru un program european de management sustenabil al apei

Alianța EU GREEN

Trei studenți ai Facultății de Protecția Mediului au fost selectați pentru un program european de management sustenabil al apei

Un grup de trei studenți ai Universității din Oradea, Facultatea de Protecția Mediului, au fost selectați pentru a face parte din echipa internațională a programului „Towards a sustainable water management", proiect dezvoltat în cadrul Alianței EU GREEN.

După cum reiese din titlul programului, studenți și profesori de la universitățile membre EU GREEN vor încerca să găsească soluții pentru un management sustenabil al resurselor de apă.
Coordonatoarea studenților orădeni, conf. univ. dr. Emilia Pantea, reamintește că resursele de apă se confruntă cu provocări majore, datorate schimbărilor climatice și creșterii continue a populației. Programul „Towards a sustainable water management" își propune să răspundă acestei crize iminente, studiind mecanisme precum: relația - sol, apă, plantă, atmosferă, calitatea apei și integritatea ecosistemelor - prin evaluarea poluării apelor, tratarea și epurarea acestora. „Studiile, cercetarea științifică și colaborarea universităților participante se vor realiza printr-un mix de cursuri, workshopuri și lucrări practice, derulate atât în format fizic cât și virtual", spune conf. univ. dr. Emilia Pantea. La toate acestea vor lua parte și cele trei studente ale Facultății de Protecția Mediului selectate pentru a lucra în cadrul acestui program: Bot Larisa Andreea, Cîmpan Nicoleta Mădălina și Ioncu Mihaela.
„Între 12 și 17 iunie 2023, cursurile și activitățile de cercetare s-au desfășurat în format fizic, fiind susținute de către cadre didactice de la universitățile implicate. Studenții au avut posibilitatea implicării în aplicații practice, care au vizat analize specifice apei potabile și apelor uzate, vizite la stații de epurare a apelor uzate și uzine de tratare a apei", a mai adăugat conf. univ. dr. Emilia Pantea. Cursurile susținute de universitarul orădean au abordat teme de interes actual, precum desalinizarea apei și fitoremedierea apelor uzate.
„Dezvoltate în cadrul Alianței EU GREEN, BIP-urile, Programe Mixte Intensive, precum cele la care iau parte și studenții noștri, sunt formate noi și inovatoare de mobilitate, introduse de noul program Erasmus + 2021-2027. Aceste programe, derulate în comun de mai multe instituții de învățământ superior, prezintă abordări pedagogice avansate, combinând mobilitățile în format fizic, față în față, cu învățarea virtuală", explică conf. univ. dr. Emilia Pantea.
Lider al acestui proiect EU GREEN este Universitatea din Extremadura, din Spania, având ca parteneri și co-organizatori: Universitatea din Evora (Portugalia), Universitatea din Gävle (Suedia), Universitatea din Oradea (România), Universitatea „Wrocław" University (Polonia). (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:39:12 Ora standard a Europei de Est