Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“Natura are nevoie de tine!”

De Ziua mondială a mediului

“Natura are nevoie de tine!”

Cu ocazia „Zilei mondiale a mediului” (5 iunie 2009), la Școala cu clasele I-VIII din Husasău de Criș, s-a desfășurat o acțiune educativă, sub genericul ,,Natura are nevoie de tine”.
La manifestare au participat elevii clasei a VI-a, sub coordonarea dnei prof. Sanda Radu.

 În prima parte a activității, invitatul special, Viorel Bițiș, pădurarul care veghează asupra pădurilor satului, a făcut o scurtă prezentare a florei și faunei din zonă, arătând cum s-au deteriorat acestea de-a lungul timpului și a făcut un apel la elevi, și prin ei la membrii comunității pentru a proteja natura. Copiii au fost foarte interesați deoarece au realizat că pot și ei contribui la asigurarea unui mediu curat și sănătos pentru noi și pentru generațiile viitoare. Au fost impresionați când reprezentantul Romsilva le-a explicat de cât timp are nevoie o pădure să crească și cât de ușor și fără motiv se taie atâția copaci.
 În continuare, au avut loc prezentări în power point despre planeta Pământ, animalele și plantele ocrotite de lege, sursele de poluare și metode de combatere a poluării.
 Elevii au citit compuneri pe tema ,,Dacă eu aș fi Pământul...”, în care se arăta tristețea Pământului atunci când copiii aruncă hârtii, rup flori sau crengi, poluează apele sau lovesc animalele. Elevii au căutat în atlase animale și plante ocrotite.
 Un grup de elevi a ieșit la ecologizarea  terenului din jurul școlii.
 În încheiere, elevii au prezentat afișe cu îndemnuri la ocrotirea mediului: „Viitorul depinde de tine!” „Poluarea mediului duce la moartea vietăților și chiar a ta”, „Protejați planeta Pământ – casa noastră a tuturor! „Un mediu curat începe cu tine”, „Copacii sunt efortul nesfârșit al pământului de a vorbi cu cerul”, „A înțelege natura înseamnă a înțelege viitorul, dar a face ceva pentru salvarea naturii înseamnă a contribui la fericirea omenirii”.
 Prin această activitate, elevii au conștientizat că pot avea un rol important în protejarea naturii și prin aceasta pot să-și asigure un viitor mai curat și mai sănătos. (R.S.)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:19:23 Ora standard a Europei de Est