Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Program psihologic de activare comportamentală pentru reducerea depresiei

Opt ședințe

Program psihologic de activare comportamentală pentru reducerea depresiei

Dorim să vă informăm că în acest an, persoanele adulte (18-65 ani) care suferă de depresie și sunt din Oradea pot accesa gratuit un program psihologic de activare comportamentală de opt ședințe pentru reducerea depresiei din cadrul studiului TRAC.

Fiind un program desfășurat în cadrul Departamentului de Psihologie al Universității din Oradea, studenții înscriși la Universitatea din Oradea au prioritate. Pentru înscrierea în acest program, persoanele doritoare pot accesa în orice moment un link de înscriere (https://forms.gle/HieoY7J9gxiWyzDn7) unde răspund la întrebările de screening. După această fază, persoanele care corespund criteriilor de includere/excludere se vor programa pentru un interviu clinic online.
După admiterea în studiu și prima evaluare clinică, persoanele doritoare vor începe ședințele cu unul dintre psihologii din studiu. Sunt parcurse patru evaluări, una la începutul programului, una după ședința a șasea, după două săptămâni, la finalul programului și la trei luni. Programul de activare comportamentală din acest studiu este un program validat științific construit pe baza protocolului din unul dintre cele mai importante studii care au testat activarea comportamentală în depresie, studiul Cobra
 (https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(16)31140-0/fulltext).
Fiecare participant va fi inclus într-una dintre cele două variante ale programului pe care le comparăm. Dezvoltarea programului a fost făcută de către lector univ. dr. Alexandru Tiba (director de proiect), Universitatea din Oradea și Laura Voss din cadrul Universității din York care este consultant extern al programului. Studiul este finanțat de către Ministerul Cercetării din România, UEFISCDI, pe linia de finanțare PN-III Tinere Echipe (PN-III-P1-1.1-TE-2021-1090), și este desfășurat în cadrul Universității din Oradea (https://sites.google.com/view/trac-depression/trac-for-depression).
Echipa proiectului este alcătuită din conf. univ. dr. Marius Drugaș (foto) și conf. univ dr. Carmen Bora (cercetători postdoctorali) și asistent de cercetare, lector univ. dr. Ioana Sîrbu. Înscrierea se poate face oricând prin accesarea linkului de înscriere https://forms.gle/HieoY7J9gxiWyzDn7

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:27 Ora standard a Europei de Est