Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Consiliul Național de Statistică și Prognoză a Învățământului Superior s-a întrunit la Universitatea din Oradea

Vineri și sâmbătă,

Consiliul Național de Statistică și Prognoză a Învățământului Superior s-a întrunit la Universitatea din Oradea

În aceste zile (vineri și sâmbătă, 30 iunie - 1 iulie 2023), Universitatea din Oradea este gazdă a întâlnirii de lucru a Consiliul Național de Statistică și Prognoză a Învățământului Superior (CNSPIS), instituție ce joacă un rol fundamental în evaluarea și ierarhizarea universităților din țara noastră.

Întrunirea, la care au participat: prorectorul prof. univ. dr. habil. Sorin Borza, membri ai Senatului universității, reprezentanți ai școlilor doctorale și decani de la Universitatea din Oradea, delegați ai CNSPIS din toată țara, a fost deschisă de prof. univ. dr. habil. Gabriel Bendea. Prorectorul universității gazdă a vorbit, pe scurt, despre cât de importante sunt rankingurile academice pentru învățământul superior din România.
Președintele CNSPIS, Vasile Strat - decanul Bucharest Business School și conf. univ. dr. la Catedra de Statistică și Econometrie a Academiei de Studii Economice din București, a precizat  că instituția pe care o reprezintă urmărește indicatorii statistici ce privesc învățământul superior românesc. „În ultima perioadă a devenit foarte importantă expunerea internațională a universităților. Asta se traduce prin creșterea în rankinguri universitare internaționale", a mai spus conf. univ. dr. Vasile Strat.
În prima parte a întrunirii CNSPIS, prof. univ. Radev Deyan, de la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor din Sofia, le-a prezentat colegilor săi români cum se face evaluarea și ierarhizarea instituțiilor universitare din Bulgaria. „Universitățile din țara mea sunt angrenate într-un amplu program de internaționalizare", a afirmat prof. univ. Radev Deyan. Universitarul bulgar a explicat că principalele criterii de evaluare aplicate instituțiilor academice din țara vecină sunt: predarea și învățarea, cercetarea științifică, dezvoltarea sustenabilă, serviciile oferite de universități, prestigiul de care se bucură acestea, carierele urmate de absolvenții lor. Prof. univ. Radev Deyan consideră că ierarhiile academice sunt importante pentru orientarea carierelor celor tineri, formularea de politici educaționale în învățământul superior și alocarea resurselor provenite din fonduri publice. „Din comunism încoace, educația în Bulgaria nu s-a schimbat prea mult. Aceiași oameni predau aceleași lucruri. Aderarea la Uniunea Europeană ne-a pus față în față cu nivelul învățământului universitar din alte țări. Azi se încearcă mobilizarea învățământului universitar spre performanță", a mai declarat tânărul profesor de la Universitatea din Sofia.
În a doua parte a întâlnirii de vineri și în ziua de sâmbătă, reprezentanții CNSPIS au mai discutat despre aplicarea metarankingurilor în învățământul academic românesc; metodologie, scopuri, ierarhii universitare. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:10 Ora standard a Europei de Est