Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Dezvoltarea competențelor de reziliență ale cadrelor didactice”

Un nou eveniment marca „TopFormalis”

„Dezvoltarea competențelor de reziliență ale cadrelor didactice”

Casa Corpului Didactic Gorj, cu sprijinul unor formatori ai Asociației pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea, a organizat on-line, în perioada 13-29 iunie 2023, Programul de formare și dezvoltare profesională continuă cu tema „Dezvoltarea competențelor de reziliență ale cadrelor didactice".

Programul a fost inclus în Oferta educațională a CCD Gorj, avizată de Ministerul Educației din România. Scopul programului a fost reprezentat de dezvoltarea competențelor cadrelor didactice de adaptare superioară și management al situațiilor de criză educațională cu care se pot confrunta pe parcursul procesului instructiv-educativ. La acest program au participat un număr de aproximativ 70  de profesori din mai multe județe ale țării (ca, de exemplu, Bihor, Galați, Bacău, Dâmbovița, București, Dolj, Gorj, Sălaj, Suceava etc.), aceștia având posibilitatea de a-și forma o serie de competențe profesionale precum: Utilizarea adecvată a terminologiei de specialitate în contextul domeniului rezilienței în educație, Analiza celor mai importante aspecte care susțin o adaptare eficientă a cadrelor didactice la provocările școlii și educației, din perspectivă psihologică, pedagogică și managerială, Argumentarea importanței deținerii de către profesori a unor competențe de reziliență superior dezvoltate pentru creșterea performanței în învățământ ș.a.m.d. Programul a avut o durată de 24 de ore de formare (dintre care 14 ore de activități didactice sincrone, opt ore activități de formare asincronă, respectiv două ore de evaluare sumativă). Curriculum-ul programului de formare a fost unul generos, incluzând trei module de specialitate: Reziliența în educație. Cadru conceptual general; Reziliența în gestionarea problemelor specifice diferitelor etape de vârstă școlară la elevi; Reziliența în procesul instructiv-educativ. Strategii didactice flexibile de predare / învățare / evaluare; Reziliența în managementul educațional.
Formatorii implicați în implementarea acestui program au fost următorii: prof. univ. dr. Valentin Cosmin Blândul, Universitatea din Oradea / Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea; prof. Mădălina Popica, Liceul Teoretic Novaci; prof. Nadia Popica, Liceul Teoretic Novaci; prof. Mihaela Cheregi, Colegiul Tehnic „Traian Vuia" Oradea / Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea; prof. Nadia Bochiș, Colegiul Tehnic „Traian Vuia" Oradea / Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea; prof. Aurelia Șerfezi, Școala Gimnazială Nr. 1 Sântandrei / Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea; prof. Kormendi Gyula, Școala Gimnazială „Zelk Zoltan" Valea lui Mihai / Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea.
Programul de formare s-a încheiat cu un simpozion național cu tema cursului propus organizat în parteneriat de cele două instituții menționate, prilej cu care toți participanții (deopotrivă formatori, cursanți sau alte cadre didactice interesate) au avut posibilitatea să prezinte modele de bună practică din experiența proprie în ceea ce privește managementul situațiilor de criză educațională.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:47 Ora standard a Europei de Est