Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiecte e-Twinning la Școala Gimnazială „Dacia”

În acest an școlar, elevii clasei a VI-a B au fost implicați în trei proiecte e-Twinning

Proiecte e-Twinning la Școala Gimnazială „Dacia”

Proiectele e-Twinning duc copiii într-o lume interculturală, contribuie la întărirea motivației acestora, dând sens învățării, ajutându-i să comunice autentic și dezvoltându-le competențele interdisciplinare.

În anul acesta școlar, elevii clasei a VI-a B de la Școala Gimnazială „Dacia" au fost implicați în trei proiecte e-Twinning.
Aventura noastră a început cu proiectul, Short movies, great stories, care a urmărit dezvoltarea abilităților de citire, vorbire, scriere și ascultare în limba engleză. Activitățile desfășurate i-au captivat atât pe elevii nostri, cât și pe elevii din țările partenere (Croația, Turcia, Franța, Grecia, Portugalia, Italia, Georgia).
O primă provocare a fost crearea unui șcenariu de film cu ajutorul cuburilor de poveste sau ,,Story Cubes". Elevii au rotit cuburile, au analizat imaginile și au folosit cel puțin opt cuvinte pentru a inventa cele mai originale și năstrușnice povești. Pe baza acestora, ceilalți parteneri au ilustrat afișele filmelor, folosind diverse instrumente digitale sau propriile lor desene. Această activitate i-a încurajat pe copii să gândească liber, stimulându-le imaginația și pregătindu-i pentru următorul pas în proiect și anume, ,,vlogging". Ei au realizat videoclipuri în care au prezentat tradiții de iarnă din țările lor. „Mystery Zoom Meeting" a fost activitatea lor preferată deoarece implică interacțiune și multă distracție prin intermediul jocului. Elevii au pus întrebări la care au avut voie să răspundă doar cu ,,da" sau ,,nu" pentru a descoperi naționalitatea celorlalți participanți la întâlnire.
Activitatea intitulată ,,Video Challenges" a presupus vizionarea unor filmulețe în urma cărora copiii au rezolvat diverse sarcini, au răspuns la întrebări, și-au exprimat părerea, au creat o hartă (,,mind mapping") pe o temă dată. ,,Reader's Theatre" este o metodă folosită pentru dezvoltarea fluenței în citire. Elevii, împărțiți în echipe internaționale, și-au ales un film celebru și au intrat în pielea personajelor, citind replicile cu expresivitate.
Folosirea tehnologiei a fost o parte importantă a proiectului nostru. S-a utilizat o paletă bogată de instrumente Web 2.0. (Canva, Genially, Quizziz, Book Creator, Flipsnack, Crossword Labs, Kahoot, Mentimeter, Visual Paradigm, Padlet, Google Forms, Google Docs, Google Slides, Google Classroom, Anchor, Flip, Wordwall, Flippity, Zoom).
Cel de-al doilea proiect, Time Travel, a pornit de la ideea de a preda gramatica limbii engleze în context. Scopul acestuia este de a oferi elevilor posibilitatea de a învăța un timp verbal prin expunerea la diverse situații reale sau imaginare.
Elevii nostri, împreună cu colegii lor din Turcia, Polonia, Macedonia de Nord și Spania, au confecționat o mașină a timpului, care i-a purtat atât în trecut, cât și în viitor. Ei au redactat compunerile în limba engleză si le-au citit partenerilor lor, îmbunătățindu-și, astfel, competențele de comunicare și spiritul creativ. De asemenea, copiii au realizat avatare, postere, logo-uri pentru a ilustra cât mai bine ideile acestui proiect. Au creat o poveste comună cu ajutorul aplicației StoryJumper și au participat la webinarii și jocuri online. Rezultatele obținute prin procesul proiectului sunt utilizate ca resurse în cursurile de limba engleză.
Cel de-al treilea proiect, CLIL (Creative Linguistic Learning), în parteneriat cu unități școlare din Turcia, Italia, Republica Moldova, s-a axat pe o abordare interdisciplinară a învățării. La activitățile legate de Sănătate și Mediul Înconjurător, elevii au participat la un webinar, în care li s-a prezentat ce înseamnă un stil de viață sănătos, au rezolvat un quiz online, au completat un grafic personalizat și au primit certificate. S-a realizat un material comun, cartea digitală ,,The Journey of Materials", în care au fost prezentate etapele prin care trece un produs până să ajungă în magazine. Elevii clasei a VI-a B au avut ca și temă confecționarea pantofilor. În urma acestor activități, ei au identificat factorii care duc la contaminarea mediului înconjurător cu materiale care afectează sănătatea umană și calitatea vieții.
În ceea ce privește disciplina Matematică, elevii au avut de efectuat niște operații matematice pentru a afla diverse lucruri despre ceilalti membri participanți la proiect. Activitatea intitulându-se „Figure me out". S-au realizat numeroase postere prin intermediul aplicației Canva și s-a folosit ca și instrument colaborativ aplicația Padlet.
La Educație fizică și sport, elevii nostri au prezentat un joc tradițional, care a fost preluat de copiii dintr-o altă țară participantă la proiect. La disciplina Geografie, s-au realizat postere despre fenomene ale naturii și s-au creat jocuri online cu ajutorul aplicațiilor Quizzis, Wordwall, Learningapps.
Copiii și-au realizat obiectivele cu dedicare profundă, motivație mare, sensibilitate pentru subiectul și procesul de lucru, într-o atmosferă de entuzism.
Implementarea celor trei proiecte a dus la dezvoltarea aptitudinilor și competențelor lingvistice, digitale, interpersonale, civice, interculturale și sociale.  Participând cu interes la toate activitățile, elevii mei și-au îmbunătățit și armonizat relațiile de la nivelul clasei, au dovedit că pot fi înțelegători, empatici, manifestând afecțiune, toleranță, identificând interese comune și legând prietenii cu membrii țărilor participante, ilustrând faptul că proiectele e-Twinning ne ajută să depașim limite de timp și spațiu.
Prof. Raluca-Dana Sarca-Crișan

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:35:08 Ora standard a Europei de Est